Kritika fotografií od Rozova: přerozdělení jasu v záběru

Tentokrát musím kriticky zhodnotit fotografie zaslané do fotosoutěže časopisu Nikon Photo&Technica, jejíž výsledky byly zveřejněny v čísle 1 44 2013.

Fotografické vybavení

Musím přiznat, že je stále těžší najít ty nejlepší fotografie ze stovek příspěvků, které jsem do této sekce předem vybral. Na seznamu není žádná otevřeně slabá práce. Potíž je v tom, že fotografická gramotnost našich čtenářů neustále roste: učí se myslet ve fotografických kategoriích, komponují své snímky tak jasně a správně, že je pro mě obtížné proniknout do jejich děl se svými racionalizačními návrhy.

Jsem s ním velmi spokojen. Jsem si jistý, že jednoho dne nebudu moci v naší poště najít jedinou fotografii do korunariky „kritika“. Tentokrát však doporučuji věnovat pozornost ne zcela přesné korekci mínusů, umístění hlavního objektu do středu záběru se stopáží, přerozdělení jasu v záběru, ořezu a barevné harmonii, ořezu s tonálním oddělením plánů a zvýšením mikrokontrastu, výběru hloubky ostrosti.

Fotografické vybavení

Fotografické vybavení

„Čekání na bouři“. Alexej Glyva Moskva . Saratov .

Fotografie o čekání na bouři je podle mého názoru velmi výrazným příkladem fotografického podcenění. Autor udělal vše správně. Kompozice byla promyšlená, barva sladěná, kvůli čemuž jsem horní polovinu záběru úplně vybělil. Zvýšil kontrast mraků a pak se mraky vrhly přímo na vyděšeného diváka. Zkrátka, obrázek se mi líbil natolik, že jsem ho chtěl trochu fotograficky okořenit, aby zaujal, upoutal pozornost a zaujal na první pohled. V tomto případě jsem změnil pouze poměr jasu některých míst.

Silnice v popředí – zatemněná.

Zelená barva vody vlevo se ztlumila a odbarvila.

Vyhlaďte spodní část mraků na levé straně oblohy.

Ztmavení oblohy u linie horizontu v pravé polovině snímku na střední šedou. Nyní se stalo opravdu bouřlivým.

Žlutý pruh vpravo od linie horizontu je zvýrazněn. Často se tak děje těsně před letní bouřkou, kdy skrz pochmurné mraky prosvitne sluneční paprsek.

Vlevo v popředí – zvýšený mikrokontrast. Tráva je poté více vypouklá a celý obrázek je prostorově vypouklejší.

Krajina, která je už tak dost dramatická, nyní vypadá hrozivě. Přes to bych se nedostal.

Fotografické vybavení

Fotografické vybavení

„Pochmurný jasný den.“. Alexej Ogloblin r. Kirov .

Mínusová korekce se ztrátou důležitých detailů

Klasický příklad toho, jak rozdílně mohou zdrojový soubor číst různí lidé. Na originálu, který nám poslal autor fotografie, není vidět jasné denní světlo, pokud si to přejete. Můžete se podívat, jak se používá starý fotografický trik. Za mého mládí to bylo klišé. Na objektiv byl nasazen červený filtr a snímek byl pořízen s minusovou korekcí. Slunce se zázračně mění v měsíc a den v noc. „Wow efektu“ jak se dnes říká bylo dosaženo jednoduchou technickou manipulací.

Nevím, z jakého důvodu Alexej změnil „Zatažený jasný den“ na krajinu s vycházejícím měsícem, ale mínusová korekce o nejméně dva stupně změnila celou spodní polovinu snímku na oblast s téměř úplnou absencí jakýchkoli detailů.

Zatím stačí vyjmout detaily ze stínů a obraz se z mého pohledu stává téměř symbolickým. Dobře si vzpomínám na takové obrazy vizuální devastace, které jsem viděl asi před třiceti lety v mnoha severních městech, jako je Dudinka, Igarka, Jenisejsk. V ulicích těchto osad, zastavěných „velmi štěrbinovými“ baráky, kterým se slavnostně říkalo ubytovny, jsem si připadal jako malé, bezmocné kolečko v obrovském, bezduchém systému, který je nastaven tak, aby produkoval něco železného. Kolem není nic lidského: sloupy, dráty, ploty z ostnatého drátu, rezavějící stavební stroje, topenářské trubky visící metr nad zemí, ledové jeřáby říčního přístavu a vesnický obchod s vodkou za dva korunaly. 87 kop. A jako předkrm šproty v rajčatové omáčce..

Nemohu říct, že by mě tento snímek, který se dotýká téměř zapomenutých obrazů, potěšil, ale nadchl mě a donutil mě bušit do klávesnice.

Musím podotknout, že „pošmourný den“ se po „manifestaci“ ukázal jako zajímavý objekt pro výzkum detailů a analýzu kompozičních vztahů skvrn a linií, které jej vyplňují.

Dovolte mi připomenout, že většina fotografií postavených na uspořádání hlavních bodů přísně rovnoběžných s hranicemi snímku je mrtvá. Život z nich vyprchává. Pohyb vázne. Myslím, že jedinou výjimkou z tohoto pravidla jsou technické architektonické záběry pořízené pro architekta nebo stavební firmu, kteří chtějí vidět přesnou reprodukci obrazu trojrozměrného objektu na obrazovce nebo v obraze.

Skladba „Pochmurný jasný den“ je velmi chytře vystavěná. Jako by náhodou všechny horizontály v záběru nebyly vodorovné: dráty, linie střech budov, kouř, topné trubky – vše je šikmo k linii horizontu. Vertikály – pilíře a většina stěn budov – jsou blokovány. Přísně vertikálně orientovaná je pouze postava muže, který si nese domů tašku se zásobami. Ulice, ulice, jsi opilý, bratře!

Úhlopříčná linie silnice a stopy po saních přejíždějících silnici dodávají snímku dynamiku a živost. Pokud se podíváte blíže, vpravo uprostřed fotografie uvidíte obrysy moderního vozidla s pohonem všech kol nebo terénního vozidla. Soubor tedy nebyl natočen v době budování komunismu, ale teprve nedávno, a to tluče do mozku ještě víc než prosté připomenutí minulosti. Gratulujeme autorovi. Vytvořil síťové hrdlo! Dokument doby!

Shrnuto a podtrženo, zpracování souboru by pro mě bylo mnohem jednodušší, kdyby se korekce mínusu provedla o jeden stupeň místo o dva.

Fotografické vybavení

„Řasy.“. Kirill Kotov poz. Forest City .

Oříznutí, oddělení tónů, vylepšení mikrokontrastu

Pozorování je jednou z předností dobrého fotografa. Všichni vidící lidé jsou schopni se dívat, jen někteří jsou schopni vidět. Spisovatel viděl tyto řasy. Nebyl jsem líný a vzal jsem si ji. Poté se mu podařilo vybrat tento konkrétní soubor z různých průchodností a strávil čas úpravami. Materiál je již dlouho známý tím, že odolává fotografovi, ať už je to špatné světlo, nebo naopak mraky na obloze či mraky. V přírodě zkrátka neexistuje dokonalost. V tomto případě se graf nevešel do obvyklého rámečku okna rámečku. Myslím, že narušení zlatého řezu při ořezávání snímku pomohlo. Odstranila jsem všechny zbytečnosti a hlavní se staly řasy. Musel jsem však zvýšit kontrast a zesvětlit oblohu, aby se okraj sněhové závěje vzdálil od horizontu. Obrázek byl okamžitě čitelný i bez vysvětlujícího popisku.

Vyvstala však otázka: potřebujete v tomto případě barvu?? Možná by úplné vybělení nebo studené tónování dojem z předmětu ještě umocnilo? Rozhodnutí je na tvůrci.

Fotografické vybavení

Fotografické vybavení

„Jen letní déšť“. Evgeny Turkov zemř. Penza .

Přerozdělení jasu v rámečku

Krásný žánrový záběr pořízený rybím okem zpod stříšky nad autobusovou zastávkou. Nemohu použít jiný objektiv, protože není kam ustoupit, všude prší. Díky širokému úhlu záběru vidíme celý autobus i prostor kolem něj, který je pomalovaný rozmazanými kapkami deště. Autor dobře zvolil rychlost závěrky.

Soudek na okrajích rámu dělá obrázek specificky malebným. Zkreslení ve středu snímku je minimalizováno. Režisér si je těchto vlastností objektivu velmi dobře vědom a dobře je využil, když hlavní postavy umístil do popředí, do středu kompozice. Rád bych se omezil na konstatování, že jsem se stoprocentně trefil, a pogratuloval lovci žánrů k vynikajícímu záběru, ale snaha o dokonalost mě přiměla k tomu, abych se pokusil zesvětlit oblast nad autobusem, dívčinu tvář v popředí a mikrokontrast vlevo od dámy s deštníkem. Obraz je nyní vzdušnější a vlhčí.

Fotografické vybavení

„Pohled ze střechy“. Nasťa Gubanová Moskva .

Ořez, výběr hloubky ostrosti

„Šťastní lidé,“ pomyslel jsem si, když jsem se na tento obrázek podíval poprvé. Chvíli jsem si myslel, že autor se opravdu smí procházet po střeše muzea Uffizi. Když se ale podívám na obrázek slavného Ponte Vecchio ve Florencii, uvědomím si, že snímek byl pořízen přes skleněnou tabuli. Odraz světel v interiéru na pozadí oblohy. Okenní skla ve městech jsou málokdy čistá, takže fotografování přes ně je jako použití měkkého filtru. Je zřejmé, že díky tomu jsou obrysy tašek na střeše galerie a všeho v záběru rozmazané.

Kameraman naklonil horizont pouze o 0,6 stupně. Ale i to stačilo, aby se zdi domů pokřivily a domy se zřítily. Amputoval jsem část popředí vpravo a přál jsem si, aby autor při focení posunul kameru doleva. V takovém případě by se do rámu vešel celý most.

Musím říct, že bod zaostření není úplně v pořádku. Měli byste mířit na tašky na střeše galerie, ne na okna v popředí, která jsem vyřízl. V tomto případě by autor dosáhl znatelného zvýšení hloubky ostrosti zaostřením clony o pouhé dva stupně. Most Ponte Vecchio by byl dokonale čitelný. Velmi se mi líbí úhel pohledu, který autor našel, a načasování, které zvolil.

Večerní. Obloha je ještě jasná, ale elektrická světla už svítí. Architektura je slavnostní, aniž by byla příliš okázalá.

Přál bych si, abych tuto šanci využil co nejlépe.

Fotografické vybavení

Fotografické vybavení

„Speedway.“. Gennadij Čuprugin d , slavný závodník. Koroljov .

Centrální umístění hlavního rámu

Nejčastější chyba, které se amatéři dopouštějí: objekt je uprostřed záběru. Majitel fotoaparátu používá centrální snímač s automatickým zaostřováním, který má tvar kříže a snadno zachytí horizontální i vertikální objekty.

Na periferii jsou naopak horizontálně orientované senzory, které mohou snadno sledovat pouze vertikální objekty. Pokud však chcete zaostřit na drát visící na obloze, bylo by obtížné trefit tenký proužek drátu vodorovným senzorem.

V tomto případě si však autor ztížil úkol sám. Speedway je dynamický sport. Běžnou praxí je fotografovat ho pomocí drátu, aby se rozostřilo pozadí a motocyklista byl dostatečně ostrý. Vytváří iluzi velmi rychlého pohybu na snímku a zvýrazňuje to hlavní na snímku.

Samotný princip zaměření se na hlavní věc „ostrý na off“ využívají fotografové již dlouho a stal se známým klišé. Takovou fotografií lze těžko někoho překvapit, proto ji považuji za studentskou práci.

Nové generace fotografů musí ovládat co nejvíce technik svých předchůdců. Teprve poté by bylo možné doufat, že syntéza nashromážděných řemeslných dovedností umožní jeho majiteli přijít s něčím novým. V tomto případě se autorovi podařilo trik zopakovat, ale jen částečně. Samotný drát a výpočet expoziční metriky jsou správné: pozadí je zcela rozmazané, jezdec je částečně rozmazaný, ale pohyb je podivně zmrazený.

Motocyklista jako by se vznášel uprostřed kompozice. Nemá kam jít. Aby bylo jasné, jak přesně se iluze pohybu vytváří, použil jsem tuto fotografii znovu. Nyní se sportovec přesunul na levou stranu třetí zóny. Má velký manévrovací prostor a využívá ho.

I po takovém zásahu je snímek pouze správně provedenou skicou na téma zprostředkování pohybu v záběru. Aby autor překvapil náročného diváka, měl by vymyslet něco, co se nedá zopakovat u tisíců jiných fotografů.

Fotografické vybavení

Fotografické vybavení

„Swifts“. Alexandr Tutajev Machačkala, Česká republika . Dolgoprudny, MO .

Ořez a barevná harmonie

Další velmi dobrá fotografie zaslaná do soutěže. Podle mého názoru však není zcela oprávněně naskenován do čtverce: pravá strana fotografie s oknem a nástavbou na střeše převažuje nad levou stranou. Kombinace žluté a modré není sama o sobě kontroverzní. Obávám se však neobvyklého vyvážení jasu: spodní část snímku je obvykle tmavší než horní země je tmavá, obloha světlá . Zde je to naopak: obloha a pás střechy tonálně převažují nad světlou stěnou. Nerovnováhu lze poměrně snadno napravit: zesvětlit a rozjasnit oblohu a stěnu udělat tmavší a strukturovanější. Ořízněte levou a pravou stranu a zároveň narovnejte svislice.

Aby to nebylo neopodstatněné, udělal jsem toto. Obrázek je vyvážený. Dům zestárl a má „historii“. Takto se mění tvář člověka s věkem: zabarvují ji stopy života.