Kritika fotografií od Rozova: První je vždy popředí…

Fotografické vybavení

Z redakce mi přišel dopis s fotografiemi účastníků redakční soutěže. Výběr se ukázal být tak bohatý na obrázky talentovaných a šikovných autorů, že jsem měla problém něco vybrat. Téměř každý autor měl několik zajímavých fotografií. Kdyby však byly podle mého názoru naprosto dokonalé, nebylo by o čem psát. Jen jsem obdivně zavrčel a uložil dojmy na jednu ze svých drahých vzpomínkových poliček. Vybrané snímky však při všech svých přednostech ponechávaly prostor pro návrh inovativního zpracování.

Rubriku „Fotokritika“ vede Georgij Rozov, známý fotograf a pedagog, autor populárních knih o technice a umění fotografie. Tato soutěž zahrnuje práce čtenářů časopisu Photo&Technology, jejíž výsledky byly zveřejněny v čísle 8 42 2012.

Fotografické vybavení

Fotografické vybavení

„Nevzdám se!“

Nikolaj Kuvšinov, 61 let Moskva, Česká republika . Čeljabinsk .

Nikolaj Kuvšinov, profesor katedry grafiky Jihouralské státní univerzity, amatérský fotograf s dvanáctiletou praxí, poslal do soutěže několik skvělých snímků. První, co mi padlo do oka, byl smysl profesora Kuvšinova pro detail a jeho schopnost vyvolat jiskru konfliktu při střetu jediného detailu v rámu se souborem rytmických, ornamentálních dalších celků. Jak víte, bez konfliktu se v umění nic zajímavého neděje.

V díle se sugestivním názvem „Nevzdám se!“ autor vyzývá diváka, aby konfrontoval popředí s pozadím. V popředí umístil mohutný zápasnický krk a v zadní části záběru poslušně zkřížené končetiny hubeného jedince u šachového stolu.

Vedle sebe jsou další dvě částečně vykreslené postavy, které působí dojmem množství slabochů. Popředí je vždy v popředí, a proto je základní myšlenka fotografie okamžitě rozpoznatelná. Mohli bychom říct, že jsme se trefili na sto procent, a skončit. Ale… Zase to ošklivé slovo. !

Podle mého názoru je obraz dobrý, ale mohl by být ještě lepší. Přitom stačí jen málo – upravit jas a barvy v rámečku. Jen jsem mírně zesvětlil dlažební desky a přemaloval šedomodrý čtverec vlevo v barvě zbytku pozadí, aby nevyčníval. V důsledku této manipulace se krk stal nadřazeným. Postavy v pozadí si již nemohou nárokovat výhru v boji o divákovu pozornost. Alfa samec zvítězil, aniž by vstoupil do boje.

Fotografické vybavení

Bez názvu

Jurij Naumovič, 26 let

g. Luck, Ukrajina .

Jurij Naumovič, šestadvacetiletý právník z ukrajinského Lucku, amatérský fotograf s dvouletou praxí, mi poslal několik prací, které se svým provedením od sebe značně lišily. Nebýt jeho podpisu, nevěřil bych, že je vyrobil stejný člověk. Posuďte sami. Dva portréty.

Autor nazval první portrét „Papiroska“, ale já bych ho přejmenoval na „Papiroska“. To, co jeho postava kouří, se nazývá samokurta. Za mého mládí se na vesnicích tabák neprodával. Muži pěstovali tabák na zahradách tabák pro vlastní pěstování , sami si ho sušili a aromatizovali. Neexistoval ani cigaretový papír: „cigarety“ se točily z novin Pravda. Jeden z nich slintal na okraj samokurty, lepil dýmku a samosad a pak ji hned kouřil. Právě toto charakteristické gesto zachytila Jurijova kamera.

Všechno na portrétu je skvělé: typ, charakter, přesnost zachyceného okamžiku, textura, technika a přesnost kompozičního řešení. Je to jeden z těch případů, kdy portrét není jen popisnou vzpomínkovou fotografií, ale skutečným příběhem člověka. Ruce s klouby zdeformovanými těžkou prací mohou o životě tohoto muže mnohé vypovědět. Jsou odborně zarámované, což je poměrně vzácné. Nejčastěji jsou jeho ruce oporou brady a absurdní přeexponovanou šmouhou, která zakrývá spodní polovinu obličeje.

Pozadí tohoto portrétu tvoří zadní část statku, což znamená, že i zde je pozadí funkční. Říká divákovi, kde hrdina snímku žije, a dokonce i to, co dělá. Rozptýlené světlo v mracích dobře zvýrazňuje strukturu pokožky rukou a obličeje. Stupeň kontrastu v obraze je zvolen s přesností odstřelovače. Balancuje na ceněné hranici mezi dvěma „mírně“! Trochu tmavší pod kšiltem čepice a šibalství v očích starého sedláka zmizí. Trochu měkčí a ztratíte tuhost textur, ztratíte detaily ve stínech, které autor zcela správně obětoval. Například textura látky na hrudi by tomuto portrétu nic nepřidala, ale zkomplikovala by pohled na hlavní věc v rámu a její nalezení viz foto . foto 3 .

Zkrátka se mi to všechno líbí. Ale jak by to mohlo být bez malé kapky dehtu? ! S jistým váháním bych doporučil amputovat polovinu oblohy. Mám pocit, že autor nemohl rukou rozbít kompozici, seřazenou ve čtvercovém okénku středoformátového Rollyai nebo Hasselblad. Náměstí má téměř magickou podstatu. I já se těžko přinutím takové záběry vystřihnout, protože je škoda se rozloučit s železnou stabilitou a jedinečností formátu.

Fotografické vybavení

Fotografické vybavení

Portrét dědečka

Yuriy Naumovich, 26 let

g. Luck, Ukrajina .

Druhý portrét téhož rolníka, zaslaný Jurijem Naumovičem, je vnímán zcela jinak. Podle mého názoru ne nadarmo se autorovi nepodařilo vymyslet pro tuto fotografii název viz „Žena v pozici síly“ v knize . foto 4 . Podle kompozičních akcentů by se fotografie mohla jmenovat Portrét tváře kouřící cigaretu.

Tvář je nejjasnější a největší místo na snímku, které přitahuje pozornost. Obloha je také světlá, ale měla být ze záběru odstraněna, protože nemá žádný význam, ať už z hlediska obsahu nebo kompozice. A hrdinův tah ve vztahu ke zdroji světla nebyl nejšťastnější. Detaily důležité pro vnímání portrétu jsou utopeny ve stínech: oči, vrásky, oči a tváře. Na nose je trojúhelník slunečního světla – také neopodstatněný přízvuk. Neúměrně velké ucho se stalo důležitým prvkem vyvažujícím rozpadající se kompozici. Levá polovina je tmavá, pravá světlá. Těchto absurdit jste si měli všimnout už při pořizování snímku, ale i poté, u počítače, můžete bojovat o život snímku. K tomu je třeba nejprve určit některou část obrazu jako „milovanou ženu“ a s veškerou možnou péčí ji vyzdobit. Vše ostatní je ztlumeno, aby nerušilo obdivování oblíbeného snímku. Nyní bych fotografii nazval „Kouř“.

Tuto práci jsem provedl na vlastní nebezpečí a nijak jsem nezasáhl do práva autora nepřijmout můj výklad.

Fotografické vybavení

Fotografické vybavení

„Odchod z generace“

Nikolay Kuvshinov, 61 let Moscow . Čeljabinsk .

Další fotografie od N. Kuvšinová – „A Generation Gone By“. Obrázek je vtipný. Je pravda, že je těžké odhadnout, která generace odchází. Šestice dvojčat je mimo záběr. Ze života – pravděpodobně babička. Co měl autor na mysli??

„To je velké tajemství,“ říkali naši předkové, kteří nás učili dávat větší pozor na používání slov. Kde je na obrázku generace?? Nevidím to. Šest stejně oblečených štíhlých dívek – vidím! Babička s ischiasem – už to vidím. A generace ne!

Protože ho nevidíš. Je to řečnický obrat, něco jako řečnická otázka o ničem. Chci tím říct, že název není přesný. Ale záběr je naprosto konkrétní. Stojí zde proti sobě mnoho mladých organismů a osamělá stará žena.

Musím říct, že zachytit tak zvláštní okamžik muselo být velmi obtížné. Šest vystrojených krásek na jednom místě seřazených do štíhlé formace. Jen tak mimochodem, ale slyším hlas seržanta Prichoďka: „To samé je pravda.“..!“. A babička přišla do záběru právě včas! Skvělé! Ve správný čas. Na správném místě. Sen fotografa!

Všichni vypadali, že „zapadají“, ale já „nezapadám“, jak by asi řekly dívky z ustupujících řad. Proč? Nevím, asi proto, že už sám nejsem mladý, sám jsem z minulé generace a pouhý odkaz na to, že všichni jsme smrtelní, mi nestačí. Moje duše touží po vytržení, ale ne „kvůli čemu“, ale „kvůli jak“! Husí kůže mi naskočí, jen když vidím nějaký nový, nečekaný zvrat starého tématu.

Tady se to nestalo. Téma je řešeno bezprostředně a neponechává prostor pro fantazii. Nemyslím si, že vím, jak vytvořit mistrovské dílo na téma vybrané autorem. Nevím! Jsem zde v roli kritika, který vyjadřuje svůj subjektivní názor. Kdokoli jiný může mít jiný názor než já.

Možná vás tento příběh dojal, a proto přidám pár slov o tom, jak tento záběr fotograficky vylepšit: v levé dolní čtvrtině snímku bych doporučil vydláždit chodník. Totéž proveďte s kouskem oblohy nad hlavami dívek. A nakonec, abychom vyžehlili a zvýraznili kontrast babiččina kabátu. Obrázek bude více fotografický.

Fotografická technika

Fotografické vybavení

„Pozůstatky někdejšího lesku“

Alexander Motorin, 56 let Moskva .

Kostel Narození Páně, 1745. Archangelská oblast., Kargopolský okres, s. Bolshaya Shalga.

Alexander Jurjevič Motorin, amatérský fotograf se čtyřicetiletou praxí, zaslal do soutěže sérii fotografií z Kargopolu. Na všech jsou vyobrazeny dřevěné kostely, kterých je v okolí tohoto severního města mnoho. Všechny kostely byly pořízeny zvenčí a jeden zevnitř viz foto . foto 8 . Na obrazy zničených kostelů bychom si už měli všichni zvyknout. Ne, není! Stále mě to zaujalo! A tak jsem chtěl opravit chyby, kterých se autor dopustil při přípravě obrázků k zobrazení. A opět jsem změnil pouze jas některých částí obrázku. Někde ztmavil, někde zesvětlil a zároveň z ploché fotografie udělal trojrozměrnou a hlubokou díky přímému vyrovnání jasu. Musel jsem ztmavit podlahu v popředí a levou stěnu a zvýšit kontrasty v zadní části záběru, v zadní místnosti. A nakonec znovu nastavte černý bod. Obětoval jsem detaily ve stínech některých nedůležitých oblastí pro vnímání obrazu. Například vpravo vedle okna a v černé díře v horní části oltářní stěny. Celá práce trvala asi patnáct minut.

Fotografické vybavení

„K bariéře!“.

Evgeny Turkov, 37 let Penza

Kotofota. Takto opovržlivě reagují ctihodní a častí členové internetové fotografické komunity na snímky s kočkami. Ale mám tendenci si myslet, že kočka jako objekt není o nic horší nebo lepší než obličej dítěte. Obě vyvolávají nedobrovolnou hřejivou vlnu v duši už jen při pohledu na ně. Ale můžete pořídit zajímavou fotografii dítěte nebo nudnou fotografii kočky. Evgeny Turkov vytvořil zajímavý obrázek. Snímek je založen na konfliktu. Kočky se o něj s největší pravděpodobností nedělily, nebo možná jedna z nich zasáhla do prostoru, který označila ta druhá. Nikdy se nedozvíme, proč se ti odvážlivci pohádali, ale mají vážnou náladu: už jsou mokří a špinaví a vše nasvědčuje tomu, že zírání není konec. Blíží se bitva!

Situační konflikt je podpořen konfliktem vizuálním: jedna kočka je bílá, druhá černá a obrázek doplňuje diagonální bílá dělící čára. To vše vyvolává úsměv na tváři, protože mi to připomíná lidské chování.

Technicky a kompozičně se dílo povedlo. Jen bych autorovi doporučil, aby to trochu zarámoval shora a zdola.

Fotografické vybavení

Fotografické vybavení

„Yauza“

Alexander Tutaev, 31 let Moskva, Česká republika . Dolgoprudny, MO

„Yauza“ od Alexandra Tutaeva Líbil se mi způsob, jakým autor vidí svět kolem sebe, fotografický výběr samotného subjektu. Snímek je ve své podstatě geometrický, což je důležité zejména u černobílé fotografie. Jeho kostra je založena na oválu ve středu kompozice a na svislicích a diagonálách, které z něj vybíhají do všech směrů.

Ale podle mého názoru měla být hlavní atrakcí záběru hra světla odrážejícího se od říčních vln na spodní straně nadjezdu. Autor viděl všechnu tu krásu, když natáčel svou nádhernou městskou krajinu, ale nedokázal ji přiblížit divákovi.

Alexander se snažil propracovat každý detail, jak ve světlech, tak ve stínech. A pak jsem byl kreativní a obrázek jsem částečně obarvil. Místy zmodral a místy zůstal černý. Výsledkem všech těchto manipulací je technicky bezchybná, ale nevýrazná fotografie. Je velmi obtížné pochopit, co je důležité a co ne.

Proto jsem se odvážil nabídnout vlastní interpretaci čtení této fotografie: posunul jsem akcenty, zdůraznil jsem hru světla ve středu snímku. A nakonec jsem obrázek vybělil. Modré tónování mi připadalo nemotivované: je léto a svítí slunce. Pokud je tedy budeme tónovat, raději je tónujme v teplých barvách.