...

Rozovova fotografická kritika: trochu oříznout, trochu rozmazat a odstranit červenou barvu…

Fotografické vybavení

Rubriku „Fotokritika“ vede Georgij Rozov, známý fotograf a pedagog, autor populárních knih o technice a umění fotografie. Následující fotografie byly zaslány do soutěže časopisu Photo&Technology, jejíž výsledky byly zveřejněny v č. 15 43 2012.

Fotografické vybavení

Dětství na vesnici. Oleg Malyšev Moskva . Minsk .

Minský fotograf Oleg Malyšev vytvořil nádherný žánrový portrét vesnického chlapce. Klasická černobílá fotografie, technicky bezchybná. Mohli bychom nechat všechno tak, jak to je, ale je těžké odolat racionalistickým zásahům.

Jde o to, že bílá skvrna v levém horním rohu ať už je to kámen nebo igelitový sáček podstatě obrázku nic nepřidává, ale vzor „grafické kostry“ ji rozbíjí. Moje zarámování není nesporné, ale navrhuji autorovi, aby zvážil tuto možnost.

A konečně autorova verze chlapcových nohou, respektive struktury kalhot, byla na pokraji selhání. Hustota tónů zde byla blízko levého okraje histogramu a detaily byly prakticky nečitelné. Tuto část obrázku jsem trochu rozjasnil.

Fotografické vybavení

Nezapomeňme. Irina Sergejeva nar. Balašicha .

Irina Sergeeva, ekonomka z Balašichy Prahaská oblast , natáčí už dva roky. Ze šesti fotografií, které poslala, mě „zaujaly“ dvě. První z nich je obzvlášť dobrý! Rád bych takový okamžik zachytil a byl bych na takovou fotku pyšný. Byl pořízen na vojenské přehlídce. Viděl jsem už hodně reportážních fotografií z přehlídek, ale tahle vypadá právem svěže a nově. Irina přesně zachytila tento okamžik a dobře využila klasickou „drátovou“ techniku.

Její podstatou je, že fotoaparát je nastaven tak, aby závěrka pracovala při nízkých rychlostech závěrky a zajistila tak dobré promazání pozadí. Pokud budete držet hlavní objekt ve stejném bodě záběru, zůstane částečně ostrý a pozadí se rozostří, čímž se vytvoří iluze rychlého pohybu. Nejtěžší na takovém lovu je najít správnou rovnováhu mezi rychlostí a rychlostí závěrky.

Irině se to podařilo. Nejenže se jí podařilo vytvořit kompozici, v níž se harmonicky prolínají zelené, červené, oranžové a bílé skvrny. Fotografie se nese v duchu prázdnin. Výsledný soubor vypadá trochu vyběleně, protože autor nenastavil černý bod. Trvalo mi docela dlouho, než jsem se rozhodl upravit kontrast.

Černé tóny nyní zaujaly své místo. Ale mé pochybnosti mě neopustily a stále hádám: možná se Irina vědomě snažila rozjasnit stínové oblasti, aby byl snímek jasnější a optimističtější? Myslím si ale, že je naprosto nezbytné rámovat záběr shora: světlé pruhy rozmazaných luceren jsou příliš jasné. Odvádějí pozornost diváka od pochodujících vojáků. Užitečná je také změna poměru stran, která zvyšuje dojem rychlého pohybu.

Fotografické vybavení

Západ slunce. Evgeny Merkushkin Moskva .

Prahaský designér Evgeny Merkushkin je amatérský fotograf s osmiletou praxí. Zařízení Canon Power Shot SX1 IS s 20x optickým zoomem. Jevgenij udělal to, co dělají tisíce lidí, kteří rádi fotografují: zastavil krásný okamžik. Západy a východy slunce nejsou nikdy úplně stejné a nikdy nás neomrzí obdivovat tento úžasný pohled.

Ani já nedokážu odolat fotografování západů slunce, takže dobře chápu vzrušení, které se zmocní duše fotografa při honbě za takovou krásou. Fotografování slunečných koncertů však provází smutná skutečnost: jen málokomu se podaří zprostředkovat divákům své dojmy z toho, co vidí. Rozkoš a krása se v digitálním záznamu fotografického souboru proměnily v nuly a jedničky, které si někdy z nějakého důvodu úplně „nerozumí“, jak se dnes říká. „Západ slunce“ Jevgenije Merkuškina je podle mého názoru téměř dokonalý. Kompozičně správně zarovnané, expometricky také. Nevím, jakou barvu měla ve skutečnosti, ale barvy na fotce mi dělají radost. A přesto, aby byl člověk úplně šťastný, něco mu chybí. Když mě nějaký obrázek zaujme, pozorně si ho prohlédnu a brzy zjistím, že není příliš ostrý. Všechno.

Po určitém zvětšení jsou jasně patrné autorovy pokusy o nápravu tohoto nedostatku. Struktura snímku v místech, kde pracoval štětec „lokálního doostření“ u lodi a trochu na obloze – tam, kde bylo nutné zdůraznit mraky ve scéně , se liší od struktury přilehlých oblastí snímku. Při letmém pohledu na snímek není nedostatek detailů nijak nápadný a hlavní úkol fotografa – upoutat divákovu pozornost – se zdá být alespoň na chvíli splněn.

Když však dále mé oko zjistí, že nemohu obdivovat hru linií tvořenou podsvícením siluety, ztrácím o fotografii zájem. Tento druh scén s mnoha drobnými detaily lidé na lodi, vlny a malé mraky vyžaduje použití velmi sofistikované techniky, která dokáže vykreslit všechnu tu krásu a přiblížit ji divákovi.

Bohužel fotoaparát, který Evgeniy Markushin používá, nebyl vůbec vyroben pro fotografování krajiny. Má malý snímač a superzoom s dvacetinásobným zoomem.

Takové čočky jsou odsouzeny ke špatnému malování, k rozmazávání okrajů. Jejich výhodou je univerzálnost a malá velikost. Jsou určeny pro bezstarostné a nenáročné turisty, kteří se nechtějí zatěžovat zbytečnou zátěží. Jemné detaily a další zvětšení obrazu obvykle nepatří mezi priority kupujících „superoptiky“.

Právě neostré tahy štětcem ve vlnách v popředí mě přiměly navrhnout zarámování této fotografie. Snažil jsem se zaměřit pozornost diváka na loď a lidi na ní.

Fotografické vybavení

Mraky na zemi. Evgeny Merkushkin Moskva .

Další povedený snímek krajiny od Evgenyho Merkushkina, pořízený stejným kompaktním fotoaparátem. Ale na rozdíl od mořské krajiny se západem slunce na moři zde nemusíte zacházet do velkých detailů. Dokonce bych raději viděl větší rozostření obrazu v hloubce kompozice, aby se zdůraznila tonální perspektiva a opar. Superzoomy kompaktů bohužel nedokážou oddělit objekty pomocí zón rozostření. Fotoaparáty s malými snímači se rodí s malou hloubkou ostrosti. Ranní a večerní mlhy, které se plíží nad zemí, ideální námět pro „leteckou fotografii“. Fotografové se při zušlechťování snímků obvykle řídí obvyklým pravidlem: popředí by mělo být ostřejší a kontrastnější než pozadí, protože je blíže pozorovateli a vzduch méně rozmazává objekty v popředí než objekty v pozadí.

Jevgenij Merkuškin toto pravidlo ignoroval. Některé stromy v zadní části snímku jsou tmavší než ty, které vykukují z mlhy v popředí. Tuto chybu lze snadno opravit v jakémkoli grafickém editoru. Být autorem, okamžitě bych celou horní část obrázku amputoval, protože je prázdná a nenese žádný emocionální ani informační obsah. Cokoli, co může u diváka vyvolat nadšené „ooh“!“je v dolní polovině složení.

Fotografické vybavení

Prelude. Vladimir Palčík Petrohrad .

Někdy je lepší obrázek nenazývat vůbec, než ho označit za špatný. Přesný název může nasměrovat divákovo asociační hledání správným směrem k autorovi. Je chybou nechat se chytit do citové slepé uličky.

Tento obrázek mě zaujal. Začal jsem ji zkoumat a hledal jsem vodítko ke konfliktu mezi dvěma trojúhelníky a obloukem. Chtěl jsem zjistit, jestli se mi líbí, jak se linie překrývají? Je rozdělení rytmického trojúhelníku průvod organický? A pak jsem si najednou přečetla název..

Preludium je podle výkladových slovníků krátký hudební úvod nebo krátká skladba. Snažil se nějak přenastavit svou představivost – nešlo to. Obrázek se tím nezhoršuje. Ale stejně… Ať už lodi říkáte jakkoli, takhle pluje!

Nabízím níže uvedený ořez, protože autorova verze je vpředu trochu prázdná.

Fotografické vybavení

Fotografické vybavení

Démon. Andrej Kombarov zemř. Balašicha .

„Daemon“ Andrzeje Kombarova je podle mého názoru trochu temný. Nejspíš ji autor vytvořil tak ponurou záměrně, aby vypadala „démonicky“. Pokud však histogram posuneme doprava, směrem ke světlým tónům, a pak trochu zakouzlíme a po zesvětlení přidáme oranžové skvrny, pak se veselá zeď s modrými očními důlky čtvercových oken stane texturou. Temný stín démona se promění v ruského domkáře, kterého zlí lidé připravili o domov, a pokud ho rozjasníte, bude mu plně vidět do tváře. Je pravda, že teď už ten příběh nevypadá tak špatně. Je to docela zábavné.

Fotografické vybavení

Fotografické vybavení

Vězeň. Alexej Ogloblin r. Kirov .

Alexej Ogloblin, podnikatel z Kirova, nazval svou loď vězněm. Asi by mi mělo být líto téhle lodi, kterou mráz spoutal v ledové kazajce a posypal studeným sněhem.

Nejen to, ale Alexej musel záměrně nastavit kompenzaci expozice tak, aby ztmavil oblohu. Autor musel při natáčení trpět krutou zimou a tvář lodi mi připomínala kresleného strýčka Kačera Donalda. Absolutně kachní zobák na této smutné lodi.

Možnost tak rozdílných reakcí na stejný obraz je vlastně známkou toho, že v něm není jen jedna, ale několik významových vrstev. Mám rád vrstvené fotografie, a tak jsem se rozhodl, aniž bych na něčem trval, trochu experimentovat s detaily ve stínech a ořezem. Obrázek je o něco veselejší.

Phototekhnika

Weirdo. Alexander Durmanenko nar. Luck, Ukrajina .

Další příklad humanizace. Opravdu zvláštní! A usmívá se! Dílo Alexandra Durmanenka z ukrajinského Lucku zaujme svou bezprostředností. Asi jsem nebyl jediný, kdo se na ni usmál.

Obrázek je poměrně dobře zpracovaný. Ořízl jsem volné pole vpravo od květiny a zdůraznil ostrost důležitých prvků v příběhu.

Fotografické vybavení

Skalní zahrada. Alexander Durmanenko Moskva . Luck, Ukrajina .

Další dílo Alexandra Durmanenka. Příroda ho obdařila citem pro krásno a schopností porovnávat formy předmětů, vidět rytmická opakování a barevné harmonie. Myslím, že bys měl, Alexandře, věřit svým smyslům a co nejvíce střílet. Výsledky na sebe nenechají dlouho čekat.

A i když vidím některé technické nedostatky. Linie horizontu je zkosená jen o jeden stupeň a oko si toho okamžitě všimlo. Obloha musela být zatemněna, stejně jako stíny z hromádek. Kvůli tomu jsem zvýšil kontrast ve spodní polovině fotografie. Oříznutí horní části oblohy by se dalo předejít, kdybyste v záběru sklonili kameru níže než v tomto případě. Hromady by se ještě o kousek vyškrábaly na oblohu a spojily by horní a dolní polovinu kompozice nerozlučným manželským svazkem.

Fotografické vybavení

Fotografické vybavení

Bleší trh. Tatyana Litvin Moskva, Česká republika . Charkov, Ukrajina .

Snímek Tatiany Litvinové mě vybízí k tomu, abych mluvil o harmonii barevné palety. Zdánlivá konfrontace mezi kupujícím a prodávajícím, která autora zaujala, se zdá být podpořena konfliktem jasně červených a černých skvrn. Smuteční barvy se zdají být zcela na místě: scénu nelze nazvat pozitivní. Barvy oděvů měšťanů, jak je naším zvykem, nejsou vybledlé, a tak jižanská červená bitevní malba na šedé bleše hoří jako červená lucerna na stěně nevěstince. V teplejších krajích, odkud tato dáma pochází, je takové oblečení považováno za normu. Tady ne. Zde je první důvod, proč jsou červené skvrny hrdiny tohoto obrázku.

Druhým důvodem je barva. Červená je neobvykle aktivní. I malý červený bod v záběru se může stát hlavním kompozičním prvkem, pokud je vše kolem tak tmavé. A to bez ohledu na významy, kterými jsou barevné skvrny obohaceny. Mám na mysli rozdíl mezi červenou skvrnou na košili a stejnou červenou skvrnou od krve na bílé košili. Tyto červené značky mohou také dodat barvě další význam, který ovlivňuje vnímání obrázku. Pokud chce autor přimět diváka vnímat konflikt vkusu nebo národních kultur, je barevná verze zcela na místě.

Na obrázku je však i jiný druh konfrontace. Konflikt je fyzický i psychický. Konflikt lidí stojících na opačných stranách pultu. Tento konflikt je smutný i zábavný zároveň. A pokud se fotograf chtěl zaměřit na tento aspekt života, doporučil bych snímek vybělit. V tomto případě se veškerá pozornost diváka přesouvá na vnímání obou postav, jejich mimiku a hodnocení situace.

Navrhuji oříznout, protože bez ohledu na to, zda bude obrázek barevný, nebo zůstane černobílý, je pozadí v autorově verzi trochu moc. Odvádí pozornost diváka, nutí ho hledat nějaký význam při pohledu na postavy návštěvníků blešáku. Ale není tam nic, co by stálo za větší pozornost než konfrontace předních postav.