...

Test Sony NEX-5T: skvělý pro reportáže z davu, zachycení polární krajiny a skvělý pro lov

Nový Sony NEX-5T představen v srpnu 2013. Od svých vyspělých předchůdců se odlišuje novým hybridním automatickým ostřením a technologií NFC. Jedná se o způsob bezdrátové komunikace mezi zařízením se systémem Android a fotoaparátem v okruhu několika centimetrů. O skutečném zájmu o model a jeho novosti svědčí množství recenzí na internetu.

Technicky nejvyspělejší bezzrcadlovka současnosti od společnosti Sony ve formátu APS-C. Pojďme se tedy bavit o řadě NEX 5 v moderní verzi.

Test: Andrian Kolotilin

Fotografické vybavení

Technické specifikace

Snímač – Exmor APS, CMOS 16,1 megapixelu, 4912×3264 pixelů

Výměnné objektivy, bajonet E, objektiv A lze použít s adaptéry LA-EA

Stabilizace obrazu – není k dispozici ve fotoaparátu, některé objektivy E mají optickou stabilizaci

Ochrana snímače proti prachu – automatická a vynucená

Hledáček – prodává se samostatně elektronický XGA OLED, 2,4 milionu pixelů. px.

Displej má 921 600 bodů, viditelnou úhlopříčku 75 mm a úhel natočení až 180 stupňů

Zaostřování – hybridní, fázové a kontrastní AF. Funguje s některými dnešními designovými objektivy

Dotykové ovládání na displeji – je zde, včetně ovládání oblasti zaostření a spouště závěrky

Rozsahy rychlosti závěrky – 30-1/4000 s, pomalý manuál, synchronizace s bleskem 1/160 s

Režimy fotografování – P, A, S, M, 2 inteligentní režimy, video

Měření expozice – 1200 segmentový snímač, vícesegmentové, vážené na střed, bodové měření. Kompenzace expozice ±;3 EV

Blesk – externí, GN 7, kompenzace expozice ±;2 EV.

Citlivost – ISO 100-25 600, ISO Auto 100-3200

Formáty obrázků – RAW, RAW+JPG, JPG, JPG panorama, JPG 3D panorama

Paměťové karty – SD, Memory Stick PRO Duo

Sériové snímání – Jednotlivé, sériové až 10 snímků za sekundu, samospoušť se zpožděním, dálková spoušť, bracketing 3 snímky za sekundu

Videa v rozlišení Full HD – automatické nebo ruční ostření, AVCHD, MP4

Rozhraní – USB mini B, HDMI mini C, připojení Wi-Fi, NFC

Napájení z baterie NP-FM50-H, 7,2 V, 1080 mAh

Rozměry – 110 × 59 × 39 mm tělo

Hmotnost 276 g bez objektivu, s baterií

Přibližná cena 26 000 koruna.

Fotografické vybavení

Úvod

Celou řadu bezzrcadlovek Sony řady NEX lze rozdělit do tří skupin. Menší, třetí řada je určena těm, kteří fotografují převážně v automatickém režimu a nezajímají se o jemné manuální nastavení expozice. Starší – sedmá – řada se vyznačuje flexibilitou při nastavování jakýchkoli parametrů snímání, nejvyšším rozlišením pro formát APS-C a vysoce kvalitním digitálním pozadím pro použití s libovolným objektivem.

Pátá a nejpočetnější řada nejpřesněji realizuje koncept velmi kompaktního bezzrcadlového fotoaparátu podle marketingových odborníků společnosti. S každým zlepšením ovládání, zaměření a komunikace dostává další model páté řady nový písmenný index.

Sony

Ergonomie, ovládání, speciální funkce

Nový fotoaparát Sony NEX-5T nadále využívá několik špičkových technologických řešení. Především je to nový algoritmus automatického ostření. Výrobce navrhl, že metoda přesného, ale ne vždy okamžitého kontrastního zaostření by mohla být kombinována s rychlou, ale někdy nepřesnou metodou detekce fáze. K 25 zónám kontrastního zaostření bylo přidáno dalších 99 bodů ve středu snímku. Rychlé vyhledání objektu se provádí fázovou metodou a přesné zaměření se provádí kontrastem. Celkově by hybridní automatické ostření mělo fungovat rychleji. Jak moc se zlepší přesnost a rychlost zaostřování, si ověříme později v praxi.

Sony NEX-5T je zdaleka nejmenší a nejschopnější fotoaparát ze všech svých kolegů. Použití mnoha funkcí tohoto modelu je poměrně jednoduché díky ovládacímu kolečku, které v kombinaci s dotykovým displejem a tradičním tlačítkovým ovládáním umožňuje rychle měnit všechna nastavení fotografování různými způsoby. Tlačítka funkcí a videa byla přesunuta na praktičtější místa, takže není možné omylem zapnout funkci videa což bylo v minulosti pro uživatele velmi nepříjemné .

Od nasazení motorizovaného objektivu Sony E PZ 16-50 F3,5-5,6 OSS se rozměry systému staly miniaturními, mnohem menšími než u mnoha kompaktů a „mýdlových krabiček“, ale s kvalitou obrazu typickou pro velké zrcadlovky. Nemusíte se obávat prodlevy mezi zapnutím fotoaparátu a uvolněním tlačítka, ale fotoaparát si nehraje na skutečného fotoreportéra. Může však: alespoň 10 snímků za sekundu při sériovém snímání.

Stále se připojuje ke všem komponentám systémů NEX a Alpha kromě systémového blesku. Pro fotografování momentek lze použít pouze dodávaný malý blesk se směrným číslem 7 – ale celá filozofie fotoaparátu si tak trochu říká o něco jiného. Typický rozsah citlivosti je tradiční pro všechny moderní fotoaparáty poměrně vysoké třídy: od 100 do 25 600 ISO. Automatická volba ISO je omezena rozsahem 100 až 6400, což svědčí o jistotě výrobce při realizaci systémů potlačení šumu v tradičním segmentu citlivosti a slabině – v extrémně vysokém.

Kontroverzní a nepříjemnou zprávou pro mě byla absence plnohodnotné nabíječky ve výbavě fotoaparátu. Baterie se nyní nabíjí pomocí kabelu USB a je nutné ji vložit do fotoaparátu. V důsledku toho už nemůžete chodit po městě s fotoaparátem a vědět, že někde v nabíječce je ještě náhradní baterie. Museli byste si koupit speciální nabíječku, protože na jedno nabití můžete pořídit až 300 snímků – a to je pro běžného fotografa procházka růžovým sadem.

Fotografické vybavení

Testovací snímek

Při testování předchozích modelů řady NEX 5 jsem používal veškerou výměnnou optiku nejen pro bajonet E-mount, ale také zásobu optiky pro fotoaparáty Alpha prostřednictvím systémového adaptéru LA-EA2. Simulovali jsme profesionální použití malých fotoaparátů v situacích, kdy by větší fotoaparáty byly nepohodlné nebo těžké. Fotografování probíhalo s plně manuálním ovládáním expozičních parametrů. Fotoaparáty NEX se skvěle hlásily z davů, fotily arktickou krajinu ve vysoké vlhkosti a větrném počasí a dokonce hrály roli při lovu fotografií s objektivem 400 mm při 10 snímcích za sekundu.

Nyní si můžeme vyzkoušet, jak se Sony NEX-5T chová v rukou amatérského fotografa s běžným vzděláním. A to znamená, že naším hlavním objektivem bude Sony 16-50 mm f/3 s motorizovaným zoomem.5-5.6 s optickým stabilizátorem OSS. Jako exotický superzoom vyzkoušejme objektiv Sony 18-200 mm f/3.5-6.3 E LE s ještě potřebnějším zde optickým OSS. Systém samozřejmě sám nastaví citlivost pro našeho amatérského fotografa se zapnutou funkcí Auto-ISO v rozmezí 100 až 6400.

Bezzrcadlové fotoaparáty

Pořídil jsem jednoduchou fotografii krajiny, ale s velmi vysokým dynamickým rozsahem v normálním režimu i v režimu vícenásobné expozice, abych rozšířil dynamický rozsah. Druhý snímek, jak má být, dopadl se zdvojenými siluetami a v jistém smyslu nepoužitelně. V prvním případě se však ukázalo, že schopnost snímače zvládnout detaily ve světlech a stínech je dostatečná pro zobrazení velkých gradientů foto1 . 1/640s, f/4 . Při jasném slunečním světle systém samozřejmě nastaví citlivost na minimum.

Sony

Noční krajina osvětlená pouliční lampou nepředstavuje pro senzor žádný problém. Vibrace spojené s pomalými časy závěrky byly absorbovány optickým stabilizátorem Foto 2 . 1/10 s, f/7,1, ISO 3200 .

Sony

Reportáž o nadšeně si hrajících dětech za dostatečného světla nezpůsobila žádné problémy. Nepřepínal jsem na jiné režimy ovládání než na jednoduché amatérské. Zaostření bylo provedeno na širokou centrální oblast, kde funguje kontrastní i fázové automatické zaostřování Foto 3 . 1/80s, f/5, ISO 1600 .

Fotografické vybavení

Stejné reportážní záběry hrajících si lidí, ale ve výrazně tmavších podmínkách, si během Noci umění vyžádaly jiný přístup. Pro pořízení snímku shora jsem zvedl fotoaparát nad hlavu, naklonil displej LCD a nastavil bod zaostření klepnutím přímo na pozorovaný obraz. Je to velmi praktické, když fotografujete v nestandardní nebo nepohodlné poloze Foto 4 . 1/40 s, f/5, ISO 3200 .

Sony

Portrét zblízka lze s moderními fotoaparáty pořídit i pod pouliční lampou, což jsem se pokusil ilustrovat. Dlouhá ohnisková vzdálenost a úzký úhel záběru objektivu Sony 18-200 mm a sluneční clona na něm vám pomohou vyhnout se bočním odleskům, stabilizační systém pomáhá, ale neochrání vás plně před vibracemi. Vysoká citlivost zachovává světelnou atmosféru kolem hrdiny v ruském kroji foto 5 . 1/25 s, f/6,3, ISO 3200 .

Sony

Fotografické vybavení

Další fotografie pořízená objektivem Sony 18-200 mm Foto 6 . 1/60 sekundy, f/6,3, ISO 320 ukazuje, že systém měření pracuje dobře v situaci, kdy je popředí ve stínu a pozadí je jasně osvětlené. Měření s 1200 segmenty funguje dobře i ve složitých situacích ve tmě se zdrojem světla v záběru foto 7 . 1/40 s, f/6,3, ISO 3200 .

Na druhou stranu systém redukce šumu do obrazu dost silně zasahuje a ne vždy zachovává jemné detaily obrazu. Proto jsem u dřívějších fotoaparátů pro seriózní účely nepoužíval žádnou automatickou citlivost a snažil se vše nastavit ručně.

Něco málo o připojení tabletu. Zkoušel jsem zařízení připojit, ale nepodařilo se mi to. Možná můj tablet nepodporuje funkci přímého propojení.

Závěry

Fotoaparát dopadl skvěle, stejně jako předchozí model. Potenciální zájemci o první bezzrcadlový fotoaparát se nemusí rozmýšlet – stačí si definovat, co je pro vás důležité. Pokud jsou pro vás důležité rozměry a příjemné ovládání, stojí Sony NEX-5T za zvážení. Pokud chcete ušetřit, můžete si pořídit předchozí model Sony NEX 5R za nižší cenu. Majitelé dřívějších verzí řady V se nemusí obávat: změna je drobná.