Stříbro z lednice zabíjí salmonelu

Mezinárodní biotechnologická společnost se sídlem v Bostonu v USA vyvinula technologii AgION. Jedná se o antimikrobiální povlak na bázi přírodního stříbra…

Chladírna: kdo je tam?? Mikrobi…

Siemens

V 60. letech 20. století byly v Evropě a později i ve Spojených státech hlášeny tisíce závažných případů specifických střevních infekcí. Statistiky vedly vědce k závěru, že tyto infekce byly v té době rozšířené mezi majiteli domácích chladniček. Dříve se mělo za to, že zárodky škodlivé pro člověka nejsou aktivní v chladném počasí a že nejlépe rostou a množí se při teplotě lidského těla +37 °C.

Bakterie přenášené potravinami se však snadno přizpůsobily novému prostředí. Mnoho mikroorganismů se naučilo žít při teplotách blízkých nule, stejně jako v chladírně. Nižší teploty vybírají nejživotaschopnější, a tedy nejagresivnější mutanty. Nepomáhá ani hluboké zmrazení potravin. Mikrobi vydrží zmrazení a rozmrazení desítkykrát za sebou. Proto i průmysloví výrobci ledu v USA bijí na poplach.

Navíc se objevily bakterie, které byly dříve považovány za relativně neškodné, a nyní se množí při teplotě chlazení +4 °C, kde se jejich patogenní síla výrazně zvyšuje. Právě tyto bakterie způsobily v 60. letech 20. století první „chladírenskou epidemii“. Začalo to ve Švédsku a Belgii, velký úspěch zaznamenalo ve Francii, pak se dostalo do Norska, Španělska a USA. Všimněte si, že se jedná o vyspělé země, kde v té době měla domácí chladničky více než polovina domácností.

Vyměňte ledničku za sklep!

Sharp

V 60. letech se pak ve Francii i jinde v Evropě objevily velké výzvy k odklonu od ledniček a k návratu k dědečkovskému způsobu krátkodobého skladování potravin v rodinných skříních a komoře. Pokrok však nelze zvrátit. Člověk si rychle zvykne na dobrou věc, v tomto případě na pohodlí při skladování potravin v lednici.

A vše je omezeno posílením hygienicko-epidemiologické kontroly skladování výrobků v průmyslových chladicích zařízeních ve skladech a výzvami k důkladnému omytí výrobků horkou vodou jak před uložením do domácích chladniček, tak před konzumací. Jistě budete souhlasit, že to zdaleka není vždy vhodné. Maso, ryby, zelenina a ovoce skladované po umytí mění svou chuť a kvalitu.

Od té doby se zprávy o hromadných otravách potravinami objevují s neblahou pravidelností. Jednu dobu se v periodikách psalo o „mikrobech z ledničky“, ale pak vše utichlo: proč lidi obtěžovat, když stejně neexistují žádné účinné způsoby ochrany?

Jedinou ochranou je plastový stěrač dodávaný s chladničkami s integrovaným výparníkem a těch je nyní naprostá většina , který čistí otvory, jimiž je odváděna voda pro pravidelné rozmrazování námrazy na vnitřní zadní stěně prostoru chladničky.

Co by mohlo kontaminovat tento otvor, pokud se mráz rozpustí a vznikne čistá destilovaná voda?? Mnozí z nás se však setkali se situací, kdy se odtokový kanál ucpal kalem a voda odkapávala na dno prostoru chladničky. A právě to je důvod, proč stopy nežádoucích mikroorganismů žijících v ledničce.

Žerou, pijí, rodí se, umírají a bez ohledu na to, jak jsou malí, časem vytvoří okem viditelné hrudky hlenu, které jsou vyplavovány vodou z taveniny do kanálu a ucpávají ho. Mikroby, které žijí ve vaší ledničce, nevidíme, ale vidíme, jak zřetelně o sobě dávají vědět!

Lepší ionty stříbra než drahé stříbro?

LG

Myšlenka nového řešení je stříbrná. A i když je myšlenka stará, technologie je špičková. Mezinárodní biotechnologická společnost se sídlem v Bostonu v USA vyvinula technologii AgION. Jedná se o antimikrobiální povlak na bázi přírodního stříbra. V důsledku fyzikálních zákonů se ionty stříbra postupně uvolňují z povlaku a přenášejí se do povrchové vrstvy vlhkosti, kde se nacházejí mikroorganismy.

V režimu turbochlazení v chladničce se bakterie, viry, plísně a houby dostávají z kontaminovaných výrobků a usazují se na stěnách, kde hynou.AgION na ně totiž působí třemi různými způsoby: narušuje buněčné membrány, blokuje buněčné dýchání a váže buněčnou DNA, čímž jim brání v množení. Tím to končí.

Bylo experimentálně prokázáno, že AgION likviduje nebezpečné patogeny, jako jsou salmonely, zlatý stafylokok a další druhy stafylokoků, streptokoky, tuberkulózní bacily, legionely a mnoho dalších, nemluvě o mnoha druzích plísní a hub. Testování probíhá a seznam se má značně rozšířit.

Samotný povlak AgION řídí intenzitu vyzařovaných iontů stříbra! Je navržen tak, aby se při zvýšení vlhkosti a zrychlení růstu bakterií odpovídajícím způsobem zvýšilo množství emitovaných iontů stříbra. Povlak je účinný po celou dobu životnosti chladničky. Nedochází k rozvoji rezistence bakterií vůči stříbru na rozdíl od rychlého vzniku rezistence vůči antibiotikům.

Skvělý nápad, jehož realizace je velmi levná. Tento neviditelný, průsvitný skleněný povlak se nanáší na všechny vnitřní povrchy chladničky s mrazničkou před lisováním dílů ve výrobním závodě. Nová technologie zvyšuje cenu chladničky maximálně o 10 eur.

1. Martin Štěpán

Mohla byste mi, prosím, více informací poskytnout o účinku stříbra z lednice na salmonelu? Jaké jsou přesné postupy a odporučení?