Recenze XIV. mezinárodní fotografické výstavy: Ruská fotografie na FotoFestu 2012 v Houstonu

Ruská fotografie na FotoFestu 2012 v Houstonu: nový světový trend nebo oslava neznámých hrdinů?

V březnu až dubnu 2012 se v americkém Houstonu konalo XIV. mezinárodní bienále fotografie a umění založeného na fotografii FotoFest. Hlavním tématem byla „Současná ruská fotografie“.

1. Nikolaj Matorin. Rytmus práce

Nikolaj Matorin. Rytmus práce.

1960. Sbírka Centra Maxe Plancka pro fotografii. Bratři Lumiérové

V minulých letech si FotoFest* získal vysokou reputaci díky tomu, že poprvé představil veřejnosti neznámé fotografické fenomény. Upozornil na korejskou fotografii na mezinárodní úrovni, uspořádal první velkou prezentaci čínské fotografie a před téměř dvaceti lety představil americké veřejnosti latinskoamerickou uměleckou fotografii.

Na přelomu 90. a 90. let 20. století byl FotoFest první organizací v historii moderní fotografie, která vytvořila sérii tematických bienále věnovaných nejpalčivějším společenským a globálním problémům světa. Bienále v roce 2004 bylo věnováno vodě, rok 2006 byl Rokem Země, druhým tématem tohoto festivalu byl „Vztek“ přesněji řečeno Umělci proti agresi , s projekty z „horkých míst“, historickým fotografickým výzkumem zločinů proti lidskosti, dokumentárními projekty mladých autorů zkoumajících agresivitu pouličních gangů a mnoha dalšími. Hlavním tématem bienále v roce 2010 byla současná americká fotografie.

V roce 2012 přišla řada na současnou Česká republikau fotografii. Není to poprvé, co se FotoFest zabývá Česká republikau fotografií: v roce 1992 festival představil „Fotomanifest“ – snad nejambicióznější projekt přelomu 80. a 90. let, který vznikl s americkým rozmachem a naivitou a dobyl jím svět. „FotoManifesta“ založili dva mladí američtí podnikatelé z New Yorku. Přijeli do Ruska v době, kdy u nás vrcholil zájem o změny a vášeň pro současné ruské umění, a doslova prodali své poslední, aby mohli koupit díla současných tehdy velmi mladých fotografů, vydat knihu, uspořádat výstavu. putovní výstava a album odstartovaly další kolo zájmu a interakce s Českymi autory v USA: poté, co Photomanifesta představila nové fotografie z České republiky, vzniklo několik sbírek, včetně velké části ruské sbírky fotografického oddělení IOM v New Yorku. V roce 1994 představil FotoFest výstavu ze soukromé sbírky o Sovětském svazu na stavbách, která je považována za jednu z nejlepších ilustrovaných publikací dvacátého století.

Houstonské bienále 2002 se zaměřilo na téma „Od klasiky k novým technologiím“. „Klasika“ byla zastoupena Česká republikau fotografií – výstavou „Ruská obrazová fotografie, 1890-1990“ ze sbírky Michaila Golosovského, rodinného archivu Nikolaje Andrejeva a Kirovského muzea umění pojmenovaného po Andrejevovi. Bratři Vasnetsovi**.

V roce 2012 se FotoFest věnuje ruské fotografii za posledních šedesát let. Nejedná se o převyprávění historických změn ani o ilustraci přeměny SSSR v nové Česká republika. Je to příběh krystalizace kreativity ve vizuální kultuře země s bohatou tradicí výtvarného umění. Je to příběh proměny fotografie z ideologického piktogramu v prostor svobodného tvůrčího sebevyjádření, který byl k dispozici nejen profesionálním umělcům, ale i talentovaným samoukům, jimž technické médium fotografie pomohlo realizovat a vyjádřit jejich osobní kreativitu.

Houstonská výstava je novým pohledem na dějiny ruské fotografie druhé poloviny 20. a počátku 21. století, stručným nástinem hlavních trendů, pokusem o vymanění se z dosavadních stereotypů, o návrat jmen, o práci s mytologií ruské fotografie. Mluvíme-li o mytologii, předpokládáme, že tento fenomén je zakořeněn v kultuře do té míry, že získává reminiscence a je čten prostřednictvím kódů paralelních kulturních prostorů. Fotografii v ruské společnosti jako kulturní fenomén identifikuje málokdo, ale v rámci fotografie jako prostoru má již dávno své hrdiny, „bohy“, autority, mytologii a aluze, které se odvolávají na vnější kulturní kontext mimo území fotografie . Právě s tímto vnitrofotografickým prostorem v Rusku kurátoři pracovali při vytváření výstav pro FotoFest 2012.

Období šedesáti let je rozděleno do čtyř výstav. Doprovodná edice k festivalu obsahuje také kapitolu popisující starší období dějin fotografie: pozdní stalinskou éru. Pro ruského pozorovatele je překvapivé, že právě inscenovaná fotografie ze Sovětského svazu z tohoto období je americké intelektuální komunitě důvěrně známá: studium studené války a jejích důsledků pro umění je samo o sobě známým fenoménem a je předmětem výstav a univerzitních publikací. Na přelomu 40. a 50. let 20. století fotografie v SSSR doslova kopírovala tehdejší malířství, postavené na dogmatech socialistického realismu a plasticitě pozdního Svazu umělců revolučního Ruska AHRR . Jako by zkušenost fotografické avantgardy byla zapomenuta a jediné, co z ní v socialistické fotožurnalistice přežilo, je velký portrét s kontrastním dramatickým světlem a renesanční perspektiva zdola nahoru, v níž se všechny modelky na snímcích mění v hrdinky.

Výstavy v Houstonu začínají obdobím „chruščovovského tání“, jehož první léta se ve fotografii příliš neliší od předchozího desetiletí, protože fotografie mimo tisk, mimo státní kontrolu, jako by nejen neměla právo, ale ani samotnou možnost existence. S příchodem mladých autorů, tzv. „průvanu z roku 1957“ inspirovaného novými poznatky po Festivalu studentů a mládeže v Praze , se však postupně změnil poměr mezi inscenovanou a kontrolovanou reportáží, a to i v tiskové fotografii. Budoucí mistři Valerij Gende-Rote, Lev Šerstennikov, Gennadij Koposov, Jurij Abramočkin a Viktor Achlomov začali pracovat mezi „mladými“. Jejich díla jsou v Houstonu vystavena spolu s díly Maxe Alperta, Semjona Fridljanda, Michaila Trachmana, Dmitrije Baltermanse a Vsevoloda Taraseviče, vynikajících fotografů, kteří vstoupili do profese po nástupu fotografické avantgardy ve 30. letech a za války a kteří pokračovali v konstruktivistickém hledání i v „zamrzlém štěstí“ poválečné inscenované fotografie.

Výstava fotografií z 60.-80. let 20. století, shromážděných ze sbírek Centra fotografie bratří Lumiérů, klubu Novator a soukromých sbírek, ukazuje pomalé, ale přesto viditelné změny, které se odehrávaly v politickém a veřejném životě i ve fotografii jako umění. Díla Eduarda Musina, Eleny Glazyčevy, Alexandra Vichanského, Anatolije Jerina, Georgie Kolosova a raná díla Valerije Ščekoldina ukazují dialog, který fotografie těchto desetiletí navázala s moderní kinematografií, malířstvím „surového stylu“, pokračovala v linii „buranů“ v literatuře a v novém městském románu..

V období perestrojky vstoupily do fotografie desítky zajímavých autorů, jejichž vznik nebyl spojen s kovárnou bývalých kádrů – fotokluby, ani s fotožurnalistikou. Fotografové, kteří se objevili v době perestrojky, vyrostli v kruhu „neformálů“, mladých bohémů, z nichž vzešli výtvarníci, hudebníci a spisovatelé a kteří se intuitivně stavěli z útržků rozhovorů se starší generací umělců, útržků publikací v západních uměleckých a stylových edicích, současné hudby, festivalové kinematografie. Duch změny elektrizoval veřejnou atmosféru jako bouřka za letního dne a přivedl na uměleckou scénu neuvěřitelně rozmanitou a hlubokou generaci umělců.

Na počátku perestrojky, jakmile na výstavách spatřili fotografie mistrů fotoavantgardy 20.-30. let tehdy byla jejich díla vystavena poprvé po půl století , prohlásili se za jejich dědice. Koncept přerušené avantgardy a pokračování v tradicích revolučního umění byl tehdy v módě nejen v malířství, ale i ve fotografii. Teprve současný časový odstup nám umožňuje vidět novost a jedinečnost ruské fotografie na přelomu 80. a 90. let. Její koryfejové byli průkopníky v hledání svého „otce“, cítili se být ve vakuu v zemi, kde byla fotografie stále vnímána jako ilustrace novinového textu nebo pasové fotografie, hledali pro sebe oporu – a našli ji v historii.

Výstava představující fenomén „nové fotografie od perestrojky po současnost“ zahrnuje téměř tři desetiletí, neboť mnozí autoři této generace pracují dodnes, zatímco ti, kteří se ve fotografii objevili před začátkem roku 2000, se zařadili do řad starší generace „perestrojky“ , která jediná dokázala vytvořit nestabilní, ale živé společenství. Teprve v posledním desetiletí se s rozvojem internetu a nových technologií, větší svobodou přístupu k informacím objevila v ruské fotografii zcela nová generace, která je více začleněna do současné světové fotografické situace a zároveň se uměle odpoutává od generace „otců“, Českych fotografů 90. let, z nichž většina se na světovou síť nikdy nedostala. Takto by se daly ve zkratce popsat hlavní zvraty příběhu současné ruské fotografie v Houstonu.

Fotografie jako metaforická výpověď o své době, jako mnohoznačné poselství, jako zkoumání formy a světla, tak odlišné v různých historických obdobích, jako vyjádření kulturních kódů, jako nečekaný překlad osobního a kolektivního nevědomí… Komentář o záhadě ruské duše, který je již dlouho běžný, funguje v souvislosti s Česká republikau fotografií v Houstonu dokonale: z chaosu téměř dvou set jmen, tisíců fotografií různých směrů lze vykrystalizovat představu jediného prostoru, velkého území, jednotného, propojeného, ale nejednotného vesmíru Houston 2012 bude skutečně oslavou mnohaletých úspěchů fotografů v „krvavé čtvrti“ Země, kde je fotografie již dlouho naprostým zážitkem a kde je tak obtížné být nezávislým umělcem.

Z festivalových dojmů

Slavka GLEISER, členka festivalové rady a finančník:

– Překvapuje mě obrovský rozsah zastoupení od Ruska až po zbytek světa spolu s originalitou a osobitostí každého z vystavujících fotografů. Srovnání obecného a osobního ukazuje, jaký byl vývoj Ruska, co se dělo v postsovětském období; zejména co se dělo ve fotografii a v současném umění během perestrojky. Letošní Česky FotoFest působí jako několik festivalů v jednom: je tu tolik strategií, tolik rozmanitosti, tolik svěžesti, které vznikly v krátkém časovém období. To hodně vypovídá o zemi, která se chce do všeho zapojit a snaží se vynahradit svou izolaci od světa. A tato ambice se plně odráží v jejích fotografiích.

Frederick BOLDWIN, spoluzakladatel a prezident mezinárodního festivalu FotoFest, považuje prohlídku houstonského portfolia Meeting Place za jeden z nejúčinnějších profesionálních nástrojů:

– Česká republika má strašlivou, ale fascinující historii. Ironií je, že možná právě tato kombinace umožňuje vytvořit něco hodnotného, něco, co má být zachováno. Mohu konstatovat, že v současné době jsou na světě země, kde se na umělce valí kulturní bohatství, ale je velmi těžké v těchto zemích najít zajímavé autory. A mezi světovými hlavními městy kultury jsou nejznámější ta, která jsou opepřena uměleckými úspěchy. Všichni tam tyto úspěchy uctívají, v muzeích se stojí dlouhé fronty a lidé tam berou kulturu velmi vážně a také sami sebe berou velmi vážně. Ale to není to, co vytváří umělce. Umělec se rodí tam, kde jsou potíže, když sám prochází zkouškami, je pravda, že se rodí, pokud je mu dána šance. Česká republika je a vždy bylo dobrým místem, kde se rodí noví autoři. V Rusku dnes dochází ke změnám, a navzdory tomu, co jsem řekl, doufám, že jsou to změny k lepšímu, protože věřím v to, co z České republiky přichází.

Krzysztof Zandrowicz, zakladatel a ředitel Centra umění v Lodži a ředitel Mezinárodního festivalu fotografie FOTOFESTIWAL v polské Lodži:

– Své dojmy z Českych výstav v Houstonu bych rád přirovnal k tomu, jak o fotografii mluví Andras Petersen: fotografii lze vnímat na různých úrovních, lze ji vnímat racionálně, posuzovat její koncepci, lze tak činit očima, naslouchat její expresivitě, a lze ji vnímat emocionálně, srdcem. Je lepší, když se při pohledu na obrázek spojí všechny tři úrovně vnímání. Ruská fotografie v Houstonu pro mě byla takovou fúzí: byly tam snímky, které byly nádherné ve své výrazové přesnosti, mnoho snímků bylo prostě krásných a daly se číst a vychutnávat jen v této rovině, ale většinu snímků jsem vnímala na úrovni srdce – až po bolest v žaludku, která se objevila jako reakce na bolest zachycenou na snímcích. Bolest a krása. Byl to silný a hluboký zážitek, který se nedá srovnat s ničím, co jsem zažil za mnoho let své kurátorské práce.

* FotoFest – se sídlem v. Houston, Texas, nezisková organizace věnující se mezinárodní fotografii a umění založenému na fotografii. FotoFest vytvořil nejstarší fotobienále v USA a realizuje celoroční program výstav. Bienále, stejně jako všechny programy FotoFestu, slouží k propagaci umění a je platformou pro vznik nových myšlenek. Založili ji v roce 1983 její prezident Frederick Baldwin a umělecká ředitelka Wendy Watrissová. Během uplynulých 29 let FotoFest inicioval, sponzoroval, kurátoroval a představil výstavy z Latinské Ameriky, Číny, Ruska, střední a východní Evropy, Koreje, Japonska, Anglie, Německa, Francie, Středního východu a severní Afriky. Informace o aktuálních programech FotoFestu, bienále a přehlídce portfolií 2012 najdete na webových stránkách fotofestu.org.

2. Emmanuel Jevzerichin. Na subbotnik

Emmanuel Evzerikhin. O šabatu.

Pro budovu Prahaské státní univerzity. Polovina 50. let 20. století.