...

Recenze fotoaparátů systému Fujifilm X

Řada X společnosti Fujifilm se sotva kdy řídila cenovou dostupností. Koncepce ovládání, která spojuje vzrušení z analogového a digitálního ovládání, se vyvinula v průběhu mnoha generací řady X. Výrobce rozumně využil velké zorné pole, které umožňuje fotografům zvolit si nejpohodlnější způsob sledování. Obraz v hledáčku lze rozšířit na celou obrazovku nebo rozdělit na dvě části. Jeden zobrazuje obraz v rámečku, zatímco druhý zobrazuje zvětšenou část zaostřovací oblasti se simulovaným Dodenovým klínem.

Fujifilm X-T1

Bezzrcadlové fotoaparáty

Fujifilm X-T1

16,3 megapixelu 18-135 mm

F3.5-5.6 R LM OIS WR 3″ 80 000 koruna.

Dlouhou dobu byl slabinou X-T1, nejstaršího a nejvhodnějšího fotoaparátu Fujifilm pro profesionální použití, systém, respektive optika. Až donedávna existoval tento prachu a vodě odolný fotoaparát bez chráněné optiky, což popíralo výhody utěsněného těla. A nyní přichází odpovídající optika. Vývojáři zvolili zajímavý přístup ke dvojici profesionálních zoomů: místo 24-70 a 70-200 mm přepočítali ekvivalent ve formátu APS-C, tedy světelné objektivy 16-50 a 50-140 mm. Tímto způsobem neztratíte úhel záběru, který je ve většině případů důležitější než zvětšovací schopnost oříznutého faktoru. Zkrácené ohniskové vzdálenosti by umožnily, aby byly objektivy lehčí a menší než jejich protějšky pro zrcadlovky, ale bohužel se tak nestalo. Cena je poněkud odrazující, zejména v případě vodotěsného univerzálního zoomu 18-135 s variabilní clonou. Společnost Fujifilm se však při vývoji řady X nikdy nezaměřovala na cenovou dostupnost.

Samotný fotoaparát je zajímavý. Hořčíkové tělo, kompaktní filmová zrcadlovka a možnost portrétního gripu – vnější vzhled má všechny předpoklady pro seriózní pracovní fotoaparát. Ve výklenku na horním panelu, kde se u zrcadlovek nachází pentaprisma a expozimetr, je umístěn digitální hledáček s rozlišením téměř 2,5 milionu bodů. Stále má nejlepší kombinaci funkcí, která překonává nejen elektronické, ale i optické okuláry dokonce i full-frame strojů. Výrobce chytře využívá velkého zorného pole, aby si fotograf mohl vybrat nejvhodnější způsob pohledu na fotografovaný objekt. Hledáček lze zvětšit na celou velikost nebo rozdělit na dvě části. Jeden zobrazuje snímek tak, jak je pořízen, a druhý zobrazuje zvětšenou část zaostřovací oblasti se simulovaným Dodenovým klínem.

Koncepce ovládání, která v sobě spojuje všechny půvaby analogové a digitální technologie, jež se vyvinula v průběhu generací fotoaparátů řady X, je asi nejlépe ztělesněna zde. Dva ze tří polomechanických voličů expozice s dvoustupňovou konstrukcí umožňují ovládat několik dalších nastavení. Šest přizpůsobitelných funkčních tlačítek, 7 paměťových bank pro nastavení vám umožní plně ovládat fotografování bez ztráty jediné sekundy drahocenného času. Fotoaparát lze přepnout z reportážního režimu do například studiového režimu několika stisknutími tlačítka.

K rychlosti významně přispívá systém automatického ostření plug-and-play: obrazový snímač X-Trans velikosti APS-C obsahuje snímače ostrosti s fázovým rozdílem v počtu subpixelů.

Bonusem plně profesionálního fotoaparátu je bezdrátový přenos dat a bezdrátové ovládání, množství specifických režimů snímání, softwarová imitace vlastní reprodukce barev filmu Fuji a řada digitálních filtrů.

Fujifilm X-E2

Bezzrcadlové fotoaparáty

Fujifilm X-E2

16,3 MP 18-55 mm

F2.8-4 R 3″ 46,000.

Řada E byla původně koncipována jako zmenšená verze fotoaparátu X-Pro1, bývalé vlajkové lodi systému Fujifilm X. Po vydání modelu X-E2, který je výrazně dražší, je však modelová řada X-E2 nevyvážená. Fotoaparát je výrazně lehčí méně kovové konstrukce a kompaktnější. Původní systém ovládání kamery však zůstal plně zachován a kopíruje konstrukci filmových kamer. Drahý unikátní hybridní hledáček ustoupil plně elektronickému hledáčku.

Fotoaparáty X-Pro1 a X-E1 byly v roce 2012 nakonfigurovány tak, jak se od špičkových a amatérských „systémových fotoaparátů“ očekává. Současný model přináší mnohem pokročilejší sadu funkcí a vlastností, přičemž stále představuje důvěryhodnou amatérskou alternativu k výkonnému fotoaparátu X-T1. Wi-Fi s dálkovým ovládáním a progresivním snímáním videa Full HD 60 snímků za sekundu. Zvuk lze nahrávat pomocí interního i externího mikrofonu. Fotoaparát má prostor pro interní blesk X-T1 má jako každý profesionální fotoaparát pouze patici pro externí blesk . Čip CMOS se zcela skrývá uvnitř krytu, takže nenarušuje historický vzhled fotoaparátu. Druhá generace snímače X-Trans CMOS si zachovává všechny přednosti svého předchůdce a zároveň obsahuje hybridní zaostřovací senzory ve fotoaparátu. Manipulace s ručním ostřením nyní využívá tři samostatné režimy nápovědy: Zoom snímku, Focus Peaking – zvýraznění kontrastních okrajů na obrazovce nebo v hledáčku, Digital Split – vizualizace informací ze snímačů fázového rozdílu. Procesor EXR II je vybaven algoritmy pro kompenzaci difrakce obrazu a redukci moiré. Její celkový výkon se výrazně zlepšil a odezva fotoaparátu je nekompromisní.

X-E2 zatím nemá scénické režimy, inteligentní automatické režimy ani digitální efekty, které by zkušení amatéři hledali spíše u mladších modelů. K dispozici je však několik příjemných doplňků v podobě režimů panorama a vícenásobné expozice.

Specifikace

Vyrobeno společností

Fujifilm

Model

X-E2

Střední cena*

nový

Matrice

Typ

CMOS

Velikost, mm

23,6×15,4

Efektivní pixely, miliony

16,3

Objektiv, zaostření

Bajonet kompatibilní optika

Fujifilm X

Digitální zoom, zvětšení

Stabilizace obrazu***

Manuální

+

Střelba

Citlivost na světlo ISO**

200-6400 100, 25600

Rozsah rychlosti závěrky, sec

30-1/4000

Scénické programy

Režim A

+

S-mode

+

Režim M

+

Ruční vyvážení bílé

+

Směrné číslo vestavěného blesku, m

7

Připojení externího blesku

Hot-shoe

Formát obrazu 3:2

+

Poměr stran 16:9

+

RAW

+

Rychlost snímání počet snímků v sérii

7 fps

Video a zvuk

Video, pixely

1920×1080@60p

Zvuk Video

+

Audiokomentář

Rekordér

Fotoaparát

Monitor LCD, palce

3,0

Rozlišení monitoru LCD, tisíc pixelů

1040

Hledáček****

je

Paměťové karty

SD/SDHC/SDXC

Power*****

Li-ion 350

Rozměry, mm

129x75x37

Hmotnost, g

350

Datum oznámení

18.10.2013

Fujifilm X-M1

Fujifilm

Fujifilm X-M1

16,3 megapixelu 16-50 mm

3.5-5.6 OIS 3″ 23 600 koruna.

Model X-M1 z řady „systémových“ fotoaparátů Fujifilm je v současné době správnou volbou pro ty, kteří nechtějí utrácet velké peníze a chtějí snadno použitelný fotografický nástroj, který splňuje rozvíjející se potřeby nadšených amatérů. X-A1, nyní se znatelně nižší kvalitou obrazu, není tak levný, aby bylo nutné dělat kompromisy v kvalitě.

Podobný design jako u X-Pro a X-E, ale méně efektní. Na první pohled ve stylu retro fotoaparátu, ale na dotek není tak robustní. Absence pseudoanalogových ovládacích prvků zbavuje model X-M1 atraktivity. Prémiová optika fotoaparátu XF byla nahrazena kitovým zoomem 16-50 mm základní řady XC.

Přesto je jednotka přehlednější a přívětivější pro začátečníky. Hot-shoe na horní straně ustoupil kolečku pro režimy, včetně scénických režimů. Množství funkčních kláves pro nové majitele kompaktů, protože téměř všechny ovládací prvky jsou soustředěny na známé navigační klávese. Pro milovníky rychlých a živých efektů je k dispozici také velký výběr digitálních filtrů.

Z nějakého neznámého důvodu se hledáček stal profesionální volbou a model X-M1 o něj přišel i když pro většinu lidí by byl zajímavější výklopný mechanismus displeje . Nejlepší je, že plně kopíruje elektronické principy svých předchůdců s obrazovým snímačem X-Trans a procesorem EXR II. Takže to není o moc méně než v kvalitě obrazu. Nemá fázové automatické ostření, ale má funkci zvýraznění jasných hranic objektu při ručním ostření.

Specifikace:

Vyrobeno společností

Fujifilm