...

Recenze bezzrcadlového fotoaparátu Fujifilm X-M1

Pokud se vám líbí styl fotoaparátu Fujiflm X, charakteristická reprodukce barev Fuji, cinkavá ostrost optiky Fujinon, ale nejste si jisti svým ovládáním fotoaparátu, je X-M1 volbou pro kupujícího. Cenovka vyděsí, protože tento přístroj je jedním ze tří lídrů podle ceny mezi fotoaparáty střední třídy.

Fujifilm

Digitální kompaktní fotoaparát Fujifilm X-M1 s výměnnou optikou

16,3MP 16-50mm F3,5-5,6 OIS 3″ 820 USD

Uvedením řady bezzrcadlovek jako součásti řady Fujifilm X se společnost ocitla v pasti. Buď zachovat prémiovou kvalitu a nevyrábět modely střední a základní třídy, nebo opustit koncept drahé řady a rozředit ji cenově dostupnými, a tedy ne tak kvalitními jednotkami. Zřejmě bylo rozhodnuto o druhé variantě, i když s určitými výhradami. Vzhledem k ceně je X-M1 o něco atraktivnější než jeho starší bratři v řadě, ale ve srovnání s většinou konkurentů je stále drahý.

Podobný design jako u fotoaparátů X-Pro a X-E, ale mnohem méně efektní. Pokud je na první pohled zachována stylistika retro-kamery, ale na dotek se tento model ukázal jako příliš „plastový“ a nedostatečně pevný. Absence pseudoanalogových ovládacích prvků ubírá modelu X-M1 na kvalitě. Prémiová optika XF ustoupila v základní řadě XC objektivu se zoomem 16-50 mm.

Přesto se zařízení stalo srozumitelnějším a přístupnějším pro nové uživatele. Pokud jde o kontroly, samozřejmě ne o cenu. Kolečka pro ovládání expozice na horním panelu nahradilo kolečko pro výběr režimů, včetně scénických režimů. Množství funkčních kláves majitele kompaktních telefonů nevyděsí, protože téměř veškeré ovládání je soustředěno na známou navigační klávesu. Velký výběr digitálních filtrů osloví i příznivce rychlých a živých efektů.

Hledáček z neznámého důvodu získal status „profesionální“ volby. Takže X-M1 ji ztratil. Pro většinu uživatelů je však mechanismus naklápění displeje mnohem zajímavějším konstrukčním prvkem. Nejlepší je, že plně kopíruje elektroniku starších fotoaparátů se snímačem X-Trans a procesorem EXR II. Kvalita obrazu tedy není o mnoho horší. Žádné fázové automatické zaostřování, ale funkce pro zvýraznění jasných hranic objektů při ručním navádění fotoaparátu.