Recenze systémového fotoaparátu Panasonic Lumix

Hlavními konkurenčními výhodami tohoto modelu jsou podpora záznamu videa v rozlišení 4K s „filmovou“ snímkovou frekvencí 24 snímků za sekundu a Full HD s datovým tokem 200 Mb/s, možnost výstupu 10bitového obrazu s barevným vzorkováním 4:2:2 na externí záznamová zařízení, dostupnost pomocí volitelného držáku specializovaných konektorů pro profesionální periferie a řada možností, které usnadňují nastavení kamery při záznamu videa, ovládání a nastavení zvuku i další úpravy záznamu.

Panasonic Lumix DMC-GH4

Fotografické vybavení

Panasonic Lumix DMC-GH4

16,1 megapixelu 18-55 mm F3.5-5.6 3″ 79 990 koruna.

„Systémový fotoaparát Lumix DMC-GH4 si chce získat spíše srdce kameramanů než fotografů. A díky své sadě funkcí a specifičnosti – v profesionálním prostředí. A právě v tom vyniká.

Hlavními konkurenčními výhodami tohoto modelu jsou podpora záznamu videa v rozlišení 4K s „kinematografickou“ snímkovou frekvencí 24 snímků za sekundu a Full HD s datovým tokem 200 Mbit/s, možnost výstupu 10bitového obrazu s barevným vzorkováním 4:2:2 na externí záznamová zařízení, dostupnost pomocí volitelného držáku specializovaných konektorů pro profesionální periferie a řada možností, které usnadňují nastavení kamery při záznamu videa, ovládání a nastavení zvuku i další úpravy záznamu.

Přístroj je oděn do spolehlivého hořčíkového těla a pro dané účely je poměrně kompaktní, přestože je vyroben ve formátu pseudolensfinderu. Fotoaparát DMC-GH4 si i po uvedení fullframe fotoaparátu Sony A7S udržuje v řadě parametrů prvenství. „Vedlejším efektem“ použití výkonné výpočetní elektroniky byl zejména působivý skok v rychlosti sériového snímání až 12 snímků za sekundu ve formátu RAW při 40 snímcích za sekundu. Samozřejmě potřebujete velmi výkonné, a tudíž drahé paměťové karty UHC-I třídy III. Vylepšený systém detekce kontrastu zvyšuje operativnost až na 7,5 snímku/s v režimu sledování zaostření a zkracuje dobu mezi uvolněním závěrky, aniž by byla obětována přesnost.

Panasonic Lumix DMC-G6

Panasonic

Panasonic Lumix DMC-G6

16,1 Mp 14-140 mm F4-5.8 3″ 25 700 koruna.

Fotoaparát DMC-G6 už dávno čeká na nástupce. Fotoaparáty řady GH se dostaly příliš hluboko do oblasti záznamu videa a je nerozumné je nabízet fotografům. Na druhou stranu DMC-G6 nedosahuje kvalit seriózního modelu pro vážné amatéry a profesionály v řadě parametrů. V porovnání s konkurencí zaujme až na cenu, která vlastně odpovídá základním modelům fotoaparátů. A tady začíná to nejzajímavější.

Pokud odhlédneme od počátečního umístění, ukáže se, že DMC-G6 je pro amatéra docela žádoucí akvizicí. Rychlostí se nedá srovnávat s dnešními staršími bezzrcadlovkami. Ale záznam 7 fps při uzamčeném ostření a 5 fps při sledování může v tomto cenovém segmentu nabídnout jen málokdo. Hybridní automatické ostření není v současné době k dispozici, ale vlastní systém ostření na kontrast fotoaparátu tuto práci zvládne.

Formát pseudozrcátka je výhodný pro ty, kteří kladou na první místo v seznamu požadavků na fotoaparát funkčnost. Na těle fotoaparátu je méně tlačítek, přepínačů a páček než u GH4, ale na ovladatelnost a rychlost přístupu k základním fotografickým funkcím to má jen malý vliv. Soubor fotografických nástrojů modelu je rozsáhlý. Jako bonus nabízí velké množství scénických režimů, nástrojů pro úpravu obrázků a obrazových filtrů – nástrojů pro manipulaci s obrázky, které jsou u amatérů velmi oblíbené.

Kapacitní dotykový naklápěcí displej nabízí vysoké rozlišení i na dnešní poměry. Elektronický hledáček je o poznání menší a jasnější než u staršího modelu.

Možnosti videorežimu fotoaparátu G6, které jsou v porovnání s videomodelem omezené, jsou pro většinu amatérů více než dostačující. Snímání filmů v rozlišení Full HD při rychlosti progresivního snímání 60 snímků za sekundu pomocí řízení expozice PASM a nastavení kritických parametrů záznamu. V tomto cenovém segmentu je to téměř jedinečná nabídka.

Specifikace:

Výrobce

Panasonic

Model

Lumix DMC-G6

Střední cena*

860

Senzor

Typ

MOS v reálném čase

Velikost, mm

17,3×13,0

Efektivní pixely, miliony

16,1

Objektiv, zaostřování

Montáž kompatibilní optika

Micro Four Thirds

Digitální zoom, zvětšení

Stabilizace obrazu***

Manuální

+

Fotografování

Citlivost ISO**

160-12800 25600

Rozsah rychlosti závěrky, sec

60-1/4000

Scénické programy

23

Režim A

+

Režim S

+

Režim M

+

Ruční vyvážení bílé

+

Směrné číslo pro vestavěný blesk, m

8,3

Připojení externího blesku

Hot-shoe

Formát obrazu 3:2

+

Formát obrazu 16:9

+

RAW

+

Rychlost snímání počet snímků v sérii

7 fps 9 RAW

Video a zvuk

Video, pixely

1920×1080@60p

Zvuk videa

+

Zvukový komentář

Diktafon

Fotoaparát

Monitor LCD, palce

3,0

Rozlišení monitoru LCD, tisíc pixelů

1036

Hledáček****

je

Paměťové karty

SD/SDHC/SDXC

Power*****

Li-ion 340

Rozměry, mm

123x85x71

Hmotnost, g

340

Datum oznámení

24.04.2013

Panasonic Lumix DMC-GX7

Bezzrcadlové fotoaparáty

Panasonic Lumix DMC-GX7

16,1 megapixelu 14-42 mm F3.5-5.6 3″ 39 900 koruna.

Fotoaparát DMC-GX7, který byl uveden na trh před řadou GM, byl pro konstruktéry společnosti Panasonic jakýmsi testovacím polem pro hledání a vypracování řešení, která umožnila vytvořit řadu fotoaparátů s působivým vzhledem. Tělo přístroje je vyrobeno z hořčíkové slitiny, která mu dodává nejen spolehlivost, ale také pevnost. Vzhledem k relativně malým rozměrům je však fotoaparát příliš těžký. Kvalita zpracování, výběr materiálů a netradiční design spíše než vlastnosti a specifikace určují jeho poměrně vysokou cenu.

Originální design je integrovaný elektronický hledáček, který se otáčí o 90 stupňů nahoru. To výrazně rozšiřuje počet dostupných úhlů, v nichž můžete komponovat záběr při pohledu do okuláru. V praxi se však dotykový displej s naklápěcím mechanismem často ukáže jako pohodlnější. Je velký, ostrý a dobře čitelný na jasném slunci.

Jedná se o první „systémový“ fotoaparát Panasonic, který využívá stabilizaci posunem snímače. Podle výrobce funguje s jakýmkoli objektivem a při natáčení videa je účinnější díky větší amplitudě kmitů. Při instalaci optiky s vestavěným systémem tlumení vibrací si uživatel může vybrat, který mechanismus použije. Vzhledem k tomu, že malý formát snímače a krátká pracovní vzdálenost zajišťuje systému micro 4/3 širokou kompatibilitu se staršími objektivy různých systémů samozřejmě při použití adaptérů , pak pro příznivce retrooptiky bude obzvláště užitečná přítomnost univerzálního systému potlačení vibrací.

Kromě nádherného designu nabízí přístroj samozřejmě i dobrou sadu funkcí. Stejně jako jeho předchůdci a kolegové je i GX7 schopen nastavit rychlou závěrku 1/8000 s, což mimo jiné umožňuje větší clonu za jasného slunečního světla při kratší ohniskové vzdálenosti. Fotoaparát má novou funkci zvýraznění kontrastních okrajů na snímku – focus peaking. Při ručním ostření se osvědčuje jako skvělý pomocník. Kromě toho může fotoaparát GX7 nabídnout nástroj pro úpravu tonální křivky při fotografování do formátu JPEG.

Specifikace:

Výrobce

Panasonic

Model

Lumix DMC-GX7

Průměrná cena*

nový

Senzor

Typ

MOS v reálném čase

Velikost, mm

17,3×13,0

Efektivní pixely, miliony

16,1

Objektiv, zaostření

Bajonet kompatibilní optika

Micro Four Thirds

Digitální zoom, poměr zoomu

4x

Stabilizace obrazu***

M

Manuální

+

Focení

Citlivost ISO**

125-3200 25600

Rozsah rychlosti závěrky, sec

120-1/8000

Scénické programy

23

Režim A

+

Režim S

+

Režim M

+

Ruční vyvážení bílé

+

Směrné číslo vestavěného blesku, m

6,3

Připojení externího blesku

Formát obrazu 3:2

+

Poměr stran 16:9

+

RAW

+

Rychlost snímání počet snímků v sérii

5 fps 7 RAW

Video a zvuk

Video, pixely

1920×1080@60p

Zvuk videa

+

Audible komentáře

Diktafon

Fotoaparát

Monitor LCD, palce

3,0

Rozlišení LCD, tisíc pixelů

1040

Hledáček****

je

Paměťové karty

SD/SDHC/SDXC

Power*****

Li-ion 350

Rozměry, mm

123x71x55

Hmotnost, g

402

Datum oznámení

01.08.2013

Panasonic Lumix DMC-GM1

Bezzrcadlovky

Panasonic Lumix DMC-GM1

16,1 megapixelu 12-32 mm F3.5-5.6 3″ 28 000 koruna.

První zástupce řady Lumix GM připomíná hlavní přednost systémových fotoaparátů – kompaktnost – na kterou mnozí výrobci zřejmě zapomněli. Malý GM1 se zoomem 12-32 mm se snadno vejde do kapsy u bundy nebo do kapsy u kalhot a s jedním z dvojitých objektivů Lumix G 14 nebo 20 mm dokonce do kapsy u kalhot. Velikost a hmotnost tohoto fotoaparátu předčí i menší konkurenty. Kromě miniaturních rozměrů má spoustu dalších skvělých vlastností.

Štíhlé, lehké hořčíkové tělo je tlusté pouhé 3 cm a ukrývá 16MP snímač 4/3, přepracovanou mechanickou závěrku, držák micro 4/3, 3palcový dotykový displej s miliony pixelů a dokonce i výsuvný blesk. Na horním panelu není místo pro „hot shoe“, ale kolečko pro volbu režimu, funkční tlačítko a páčka pro volbu režimu ostření jsou umístěny na horním panelu. Svou sadou fotografických režimů a funkcí GM1 téměř zcela opakuje GX7. Nejmenší člen rodiny Lumix získal díky řadě softwarových a elektronických vylepšení také malou sadu nových funkcí. Samotný fotoaparát dokáže sestavit kreslený film z několika samostatných fotografií, umí nahrávat časosběrné video – soubor snímků pořízených v dlouhých intervalech a přehrávaných normální rychlostí. Pro zvýšení kreativity amatérských fotografů lze použít širokou škálu filtrů a efektů.

Závěrka použitá ve fotoaparátu je zajímavá. Používá miniaturní krokový motor přímo připojený k mechanismu závěrky. Pomalé časy závěrky až 1/500 s. Nejkratší expoziční časy až 1/16 000 s díky elektronické závěrce. Maximální rychlost sériového snímání se však zvyšuje ze 7 snímků za sekundu na 40 snímků za sekundu. Automatické zaostřování je v tomto případě uzamčeno.

Jedinou významnou nevýhodou fotoaparátu je nízká kapacita baterie – pouze 650 mAh. Její nabití by podle výrobce mělo stačit na pořízení 230 snímků, ale je zřejmé, že použití některého z komplexních režimů záznamu videa, například časosběrných snímků, baterii rychle vyprázdní.

Specifikace:

Výrobce

Panasonic