...

Recenze reproduktorové soustavy KEF T105

Reproduktory KEF řady T jsou velmi ploché a představují dokonalý doplněk k dnešním širokoúhlým plazmovým, LCD nebo OLED displejům, navíc jsou díky svému designu nenápadné a snadno se začlení do jakéhokoli domácího prostředí. Dosáhnout současně štíhlosti reproduktorové skříně a kvality zvuku je technická výzva, která vyžaduje velké množství inovací, ale společnost KEF má výhodu více než 50 let zkušeností s audio inženýrstvím.

Reproduktory KEF T105

Klíčovým rysem satelitů řady T je použití nového středotónového měniče. Inženýři společnosti KEF zmenšili hloubku měniče na pouhých 27 mm a jeho velikost je jen asi poloviční oproti jeho předchůdci, jednotce Uni-Q v řadě KHT. Výsledkem je opravdu tenká skříň, tlustá pouhých 35 mm – na stejné úrovni jako reproduktory NXT, které sice poskytují možnost zmenšení, ale pro kvalitu zvuku toho moc neudělají.

Malý středotónový reproduktor byl navržen téměř od základu: nová membrána, obklopení, pavouk, miniaturizovaný motor. 115mm membrána je vybavena dvouvrstvou polymerovou membránou s plochým profilem. Kužel je na vnitřní straně opatřen radiálními a koncentrickými výztužnými žebry, na které je navlečena druhá vrstva elastického materiálu. Tato důmyslná konstrukce nejenže pomáhá zvýšit tuhost kuželu a zlepšit tlumení tím, že přesouvá rezonance mimo pracovní rozsah, ale radiální žebra spolu s otvory ve druhé vrstvě vytvářejí přirozený vzduchový kanál pro chlazení motoru. K originálnímu obalu Z-Flex je připevněna dvouvrstvá membrána, která vzhledem k malé hloubce měniče zajišťuje vynikající zdvih membrány +/-4 mm . Z-Flex se liší od standardních půlkruhových závěsů svými žebry a dostatečným prostorem pro ohýbání membrány dovnitř a ven, nový závěs je navržen tak, aby umožňoval pouze nízkofrekvenční módy vibrací a potlačoval rezonance na středních frekvencích. Ty by mohly vážně „zakalit“ zvuk reproduktoru v oblasti, kterou lidské ucho vnímá nejlépe. Plochá membrána Z-flex a „nízkoprofilový“ surround také naplňují další z filozofie inženýrství společnosti KEF – minimalizují odraz zvuku od „prvků“ v přední desce, ke kterému by přirozeně docházelo u hlubokých kuželových membrán a odhalených půlkruhových surroundů.

Výškový reproduktor řady T využívá technologii vyzkoušenou ve vyšších řadách KEF. Například hliníková kopulka má průměr 25 milimetrů, na rozdíl od reproduktorů KHT s průměrem 19 mm. Větší průměr znamená také vyšší výkon a širší rozptylový diagram, čímž se rozšiřuje pracovní rozsah směrem ke středním frekvencím, což zase umožňuje použití jednodušších oddělovacích filtrů. Kopulka výškového reproduktoru je uzavřena v patentované „akustické čočce“ Tangerine Waveguide, která řídí rozptyl zvuku tím, že tlumí silnou směrovost výškového reproduktoru. Navzdory nedostatku místa v ploché skříni je výškový reproduktor řady T vybaven zadním tlumicím boxem podobně jako reproduktory nejvyšší řady Reference a Muon.

Umístění a připojení nových reproduktorů je promyšlené. Satelity řady T lze samozřejmě podobně jako soupravy KHT zavěsit na zeď, umístit na polici nebo zakoupit jako volitelný podlahový stojan, který má tradičně vnitřní kabeláž a pohodlně umístěné spodní svorky. Mimochodem, držáky pro montáž na stěnu satelitů jsou navrženy tak, aby přidaly pár milimetrů k instalaci a zajistily minimální hloubku. Takže reproduktory řady T vypadají na stěně ještě plošší, než ve skutečnosti jsou. Vývojáři chytře vyřešili problém vyrovnání zvuku satelitů na horní basy. Jak víte, vliv blízké stěny mírně zvýší úroveň basů zavěšených reproduktorů ve srovnání se stojanovými reproduktory. U satelitů řady T je tato otázka řešena automaticky: kromě zapojení sloupů je ve sloupech umístěn kompenzační obvod, který vhodně zpracovává basy. Je to důležité také proto, že subwoofer řady T je navržen tak, aby přesně odpovídal satelitům a nepotřebuje žádné další nastavení mezní frekvence.

Společnost KEF nabízí několik možností pro kino box sety složené z reproduktorů řady T. Zaměříme se na juniorský systém T-105, který se skládá z pěti satelitů T101 a aktivního subwooferu T-2. Satelit, který slouží jako „střed“, má speciální stojan, který umožňuje naklonit reproduktor o malý úhel. Reproduktor tak může být nasměrován směrem k divákovi, což zlepšuje lokalizaci zvukových panoramatických obrazů a propojuje děj s obrazovkou. Satelity T101 mají rozměry 300x130x35 mm VxŠxH – jde o uzavřenou skříňovou konstrukci se dvěma měniči, které se dělí o zodpovědnost za středotónový a výškový reproduktor na frekvenci 1,7 kHz. Subwoofer T-2 samozřejmě není tak plochý jako satelity, ale tvůrci se snažili snížit jeho hlučnost. Dostali jsme poměrně kompaktní zařízení s rozměry 380x370x177 VxŠxH . Subwoofer je vybaven uzavřeným boxem, 250W D-zesilovačem a 250mm wooferem.

Souprava dokáže vytvořit souvislé a rovnoměrné panorama prostorového zvuku a věrně přenáší emoce v hlasech herců. Satelity a subwoofery s nízkým výkonem odvádějí docela slušnou práci při reprodukci speciálních filmových efektů s chvályhodnou dynamikou a brilancí.

Všechny reproduktory v sadě KEF T105 jsou v klasickém černém provedení a vyplňují malé až středně velké místnosti kvalitním trojrozměrným zvukem.

59 700 koruna.