...

Recenze fotografií: Ludmila Tabolina Fotografie je let a inspirace

Ludmila Tabolina se narodila 2. června 1941 ve Vyšním Voločoku v Kalininské oblasti. Od roku 1961 žije v Leningradě Petrohrad . Vystudoval Leningradský technologický institut. Povoláním chemik, Ph. V letech 1970-1980 byla členkou fotoklubu Immanuel Kant Baltic House. Nová generace Gorkého parku a fotografický klub „Zerkalo“. Od roku 1992 je členem Ruského svazu uměleckých fotografů. Vyznavač stříbrné fotografie a ručního tisku. Jejím oblíbeným objektivem v práci byl monokl. Autor 41 samostatných výstav a účastník více než stovky skupinových projektů.

Ráno v srpnu. 1999

Ráno v srpnu. 1999

Její díla se nacházejí ve sbírkách Ruského muzea, Muzea dějin Petrohradu, Muzea dějin fotografie Petrohrad , Muzea umění v Jaroslavli, Muzea V. v. Představí se tyto skupiny děl: Dům fotografie Nabokov Petrohrad , Prahaský dům fotografie, Muzeum moderního duchovního umění v Novogolutvinském klášteře Nejsvětější Trojice Kolomna , Muzeum fotografie v Metenkově domě Jekatěrinburg , Galerie Borej Petrohrad , Muzeum Fjodora Ivanoviče Petrohrad , Treťjakovská galerie Petrohrad , Treťjakovská galerie Petrohrad , Treťjakovská galerie Petrohrad a další. m. Dostojevskij SPb a další.

Ludmila Tabolina

Lyudmila Tabolina: fotografie je let a inspirace

Ve Státním literárním a pamětním muzeu Anny Achmatovové v Domě u fontány byla otevřena výstava Ludmily Tabolinové „Pouť na literární místa“. Toto je její čtyřicátá první samostatná výstava. Na výstavě je 100 děl a každé z nich zaujme svým vlastním kouzlem a hloubkou. Všechny snímky byly pořízeny monokulárním objektivem, se kterým se Tabolina nerozloučila už dvacet let.

Ludmilina domácí laboratoř je čistá a pohodlná. Večerní světlo jemně stíní stůl, na němž spolu poklidně sedí počítač a staromódní dalekohled. O pár kroků dál sedí na vysoké židli obrovský zrzavý kocour, který je nezbytnou součástí všech setkání a rozhovorů v tomto domě. Čas od času se u nás zastaví dva domácí psi, aby se podívali, jestli někdo neublížil jejich milované paničce, a aby od ní získali trochu náklonnosti. Vůně činidel je lahodná a probíhají poslední přípravy na nadcházející výstavu. Náš rozhovor začal vzpomínkou na dětství.

l. t.: – Narodil jsem se 2. června 1941 a 22. června začala válka. Můj otec šel na frontu, dědeček, do jehož vesnického domu jsme se nastěhovali, byl v sedmatřicátém roce potlačen a nikdy jsme se s ním nesetkali. Babička pracovala jako zdravotní sestra v nemocnici, matka jako učitelka ve škole. A já jsem byla od dětství v domě sama. Měl jsem těžký úkol starat se o květiny během zimy s velmi chladným počasím. Vzpomínám si také na bombardování malého vojenského letiště v nedaleké vesnici. Od té doby se děsím zvuku letadel, když houkají, jsem na peci, za komínem, aby mě letadlo nevidělo oknem.

i. g.: – A když válka skončila, vzpomeňte si?

l. t.Vzpomínám si, že se otec vrátil z fronty v roce 1946 a přestěhovali jsme se do Vyšního Vološku. A já jsem chodil do školy ve městě.

i. g.Tehdy jste se dostal k fotografování?

l. t.: – Ne, nefotím. Vzpomínám si, že když mi bylo 12 nebo 13 let, dostal jsem od svého prastrýce, který padl ve válce, fotoaparát Fotokor. Ale nikdo mi neukázal, jak to zvládnout. Krabice po krabici, nejde otevřít, šla s ní ven. Nakonec jsem vytáhl háček a vytáhl kazetu. V kazetě byla deska nahraná jejím dědečkem. Položil jsem ho na trávu a sledoval, jak se na něm rýsuje stín trávy. Byl to nezapomenutelný zážitek! Tu krabici jsem odložil a už se jí nikdy nedotkl.

i. g.: – Jaké byly koníčky ve škole??

l. t.: – Začala vyšívat. Tehdy celá země vyšívala křížkovým stehem a saténem. Šel do Domu průkopníků v kruhu vyšívání k úžasné učitelce Taťáně Nikolajevně Zulové. Když se ve škole objevilo kreslení, začala jsem se věnovat akvarelu, zjistila jsem, že mě to baví, a ve stejném Pionýrském centru jsem také navštěvovala výtvarný kroužek. Musím říct, že Vyšní Volochek ležel za hranicí 101 km, mezi Moskvou a Leningradem, a žilo tam mnoho utlačovaných lidí, zpravidla vzdělaných. Byly kulturním prostředím, které živilo město.

i. g.: – Když jsem měl fotoaparát opět v rukou?

l. t.To už jsem byl na střední škole. Dali nás do pokoje s osmi lidmi, najednou přišla devátá dívka. Všichni ji začali nenávidět, ale já jsem ji bránil. Na krku měla fotoaparát a přes rameno stativ a mně se to líbilo. Již v té době byla nadšenou fotografkou, a dokonce pracovala v malých novinách v továrně. Přátelili jsme se po celá studentská léta a jsme jimi dodnes. Koupil jsem si kameru Smena-6, která stála celých jedenáct koruna, a stipendium mi bylo třináct… Chodili jsme na výlety, procházeli se po městě a pak vyvolávali film a tiskli někde vzadu na internátě. Tak se Galina Kabatová stala mou první učitelkou fotografie. A o něco později přišel klub v pařížském Palais des Culturees. Gorkého a fotografický klub Mirror.

Během studia na Leningradském technologickém institutu se Ludmila nadchla pro vědu, později obhájila doktorskou práci a dlouhou dobu učila na katedře petrochemie. Věnováno rodině a dětem. Ale fotografie byla přítomna i v jejím životě, i když jen příležitostně, a pro Ludmilu byla jakýmsi východiskem, závanem čerstvého vzduchu. Podle jejích slov, když ji omrzela věda nebo rodina, přišla do klubu, bylo to dobré.

i. g.Nemohu se nezeptat na legendární klub „Zrcadlo“, kterým prošla téměř celá fotografická elita. Jaký vliv na vás tento tým měl??

l. t.: – V The Mirror jsem potkala skvělé lidi – bystré a talentované jedince. Byla tam vysoká intelektuální a duchovní úroveň, fotografování bylo velmi odlišné. Vůdcem a hybnou silou týmu byl Eugen Raskopov, který se dlouho věnoval fotografování a byl předsedou klubu. Zval slavné fotografy na schůzky, pořádal výstavy a bilanční setkání. Každá tvůrčí zpráva v klubu je plnohodnotným prohlášením. Ke svým kolegům jsem vzhlížel jako k velkým mistrům. Mnozí z nich se stali mistry, známými ve světě fotografie: Ljudmila Ivanova, Alexandr Kitajev, Boris Michalevkin, Jevgenij Mochorev, Valerij Potapov, Alexej Titarenko, Andrej Čezin, Dmitrij Šneerson a mnoho dalších. Vždycky mě fascinovaly fotografie jiných lidí. Od dětství jsem měl hluboký komplex: myslel jsem si, že jsem nejhorší ze všech, seděl jsem na vedlejší koleji a snažil se držet při zemi. A moje fotky se mi zdály nejhorší. Teď už tomu rozumím tak, že se prostě lišily.

i. g.: – V klubu jste byli více káráni nebo chváleni?

l. t.: – Další chvála, ale to mě nezbavilo mého komplexu. Přišel čas, kdy jsem se rozhodl s fotografováním skoncovat, zbavit se téměř veškerého fotografického vybavení a ponechat si jen to nejnutnější pro rodinný archiv. Tomu zabránila náhoda.

Žeňa Raskopov viděl některé z mých „amatérských“ filmů z léta. „Nech mě to rozvinout? – Vezměte si ji!“ Promítal jsem a dokonce vytiskl několik tisků výstavní velikosti. Pak mě s nimi poslal do Rjazaně na výstavu fotografií „Fotografované ženy“. To bylo v roce 1991. Pořídil jsem sérii fotografií dědečkova statku, kde jsem strávil dětství a kam dodnes rád jezdím.

V Rjazani se Tabolina seznámila s G. Kolosov a „aféra s monokly“. Georgij Kolosov, vynikající představitel a teoretik piktoriální fotografie, byl na výstavě předsedou umělecké rady Svazu fotografů Ruska. Všiml si Ludmily a jejích fotografií a brzy jí daroval ručně vyrobenou čočku s měkkým ohniskem – monokl.

i.D: Přijal jsi to hned a cítil jsi, že je to tvůj nástroj?

l. t.: – Ne, zpočátku jsem nechápal, co po mně monokl chce. V té době jsem často jezdil na služební cesty do Moskvy a ukazoval Kolosovovi své fotografie. On, velmi trpělivý a taktní muž, se na ně díval s nepochopením. A na podzim roku 92 přijel do Petrohradu a dal mi skutečnou mistrovskou lekci: týden se mnou chodil po městě, sestavil mou laboratoř a nastavil ji. A když mi vytiskl fotografie, byl jsem překvapen: takový výsledek jsem nečekal. Náš vzájemný kontakt byl neuvěřitelně obohacující a jeho osobnost mě hluboce ovlivnila. Postupně jsem pochopil, že monokl je můj nástroj, můj štětec.

Téhož roku, v roce 1992, byla Ludmila pozvána na první festival obrazové fotografie v Serpuchově, kde získala cenu SFR. Tak začal její fotografický život a výstavní činnost. Ludmila Tabolina vnímá každou svou výstavu jako shrnutí, příležitost přehodnotit svá zavazadla, přehodnotit a ujasnit si některé věci.

i. g.Kdy jste se začal cítit jako mistr??

l. t.Nepřemýšlel jsem o tom. Zajímá mě fotografování, a jestli jsem mistr, nebo ne – to mě nezajímá.

i. g.Jste vždy spokojeni s výsledky??

l. t.Všechno dělám s potěšením. Když to funguje, jsem rád. Když se něco nepovede, znamená to, že to někdo jiný dělá lépe než já.

i. g.Téměř nikdy nefotíte jednu fotografii, ale začnete fotit v sériích. Jak se objevují?

l. t.V mé hlavě nebo duši, nevím, se objeví projekt. A pak už jen proud vědomí. Například série „Podzimní den ve skleněné nádobě“. Šel jsem na půdu. „Aha, sklenice!“. Vyndal jsem ji a uvnitř byly noviny z roku 1934! Opatrně položím sklenici na lavici a pomyslím si: „Vyfotím si ji.“. A pak se rozhodl: „Ať tam stojí celý den a já ji budu celý den fotit.“. Nebo například na venkově: chodím stokrát denně po stejném místě, dělám domácí práce, a najednou se svět změnil, vidím ho jinak. To se nyní může stávat poměrně často.

i. g.: – Svůj „literární“ seriál natáčíte už patnáct let. Kde to všechno začalo?

l. t.Petrohrad jsem si okamžitě a navždy zamiloval. Toto město je velmi zvláštní. Je tak zabydlená literárními postavami, že si nemůžete pomoct, ale cítíte to. Tak například moje přítelkyně a kolegyně z Technologického institutu Irina Jurjevská pro mě objevila Nabokova. Procházela se po jeho Petrohradě a četla mi jeho básně: „Vzpomínám si, že nad mou Něvou/ byl soumrak, jako šustění/ zhaslých tužek.“.

i. g.: – Měli jsme to štěstí vidět vaše „literární“ cykly v různých prostorách a v různých dobách. Koho napadlo spojit tyto cykly do jedné výstavy?? Bylo obtížné shromáždit expozici?

l. t.Je to kurátorský projekt umělce Walrana, byl to jeho nápad. Pro mě to bylo snadné: já jsem fotil a kurátor se postaral o zbytek. Když dobrý kurátor vezme práci, umělec si odpočine.

i. g.: – Tisknete snímky okamžitě??

l. t.Někdy si potřebují odpočinout. Fotografování je let, inspirace a tisk je náročný a smysluplný proces.

i. g.: – Jaký je váš postoj k moderním digitálním technologiím??

l. t.: – Pokud fotografováním vyděláváte peníze, je to samozřejmě jednodušší s digitálním fotoaparátem. Pro umělce se nic nezměnilo, prochází si svou cestou stejně jako dříve, jen jeho potíže jsou jiné.

Je těžké pochopit, jak tato křehká žena, skromná a tichá v osobním životě, dokáže být ve své tvorbě tak odvážná a vytrvalá, překvapovat nás svou neobvyklou rozmanitostí a dětskou bezprostředností. Její síla možná spočívá v neuvěřitelné lásce k okolnímu prostoru a zdá se, že sama příroda jí ochotně odhaluje svá tajemství.

Filozofové a myslitelé všech dob vyjadřovali v různých podobách téměř stejnou myšlenku: kazatelé, básníci, umělci, šílenci a lidé, kteří jsou kreativní nebo „touží po zvláštním“, mají dar porozumět řeči bohů a přetvořit ji v něco, co odpovídá pozemské realitě. Fotografie Ludmily Tabolinové jsou názorným důkazem její schopnosti vidět něco, co je pro ostatní neviditelné.

Rozhovor s Ludmilou Tabolinou a prohlížení jejích fotografií je nekonečné. Neodvážil jsem se ji však okrádat o další drahocenný čas a položil jsem jí poslední otázku, na kterou jsem však již znal odpověď.

i. g.: – Čím je pro vás dnes fotografie??

l. t.: – Life.

Z cyklu Staré zrcadlo. 1998